日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM366
Theme・Subtitle (デジタル・アーカイブ論)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Digital archives digitize and store various cultural resources and records from the past to the present, as well as information generated daily. The free access and utilization of cultural resources such as books, documents, art, cultural assets, and images should be the foundation for a richer society. As the development of digital archives has progressed worldwide, in Japan, which has been slower, a movement has begun to finally begin to build digital archives in various fields. In addition, an integrated portal archive of Japanese cultural resources similar to Europe's "Europeana" is planned. Students will gain basic and practical knowledge and production skills about digital archives such as filing, digitization, copyright, and metadata. In addition, the aim is that students will acquire the basics of digital archives and acquire a digital information base that can be used to create an academic paper.

【Course Contents】

In this course, after acquiring the basic knowledge of digital archives, students will finally digitize the contents of their interest/research field, and archive or design it, with the goal of reaching the basis for further research and surveys. In addition, researchers must create an academic paper as a result of their academic research on the premise of a digital environment, while focusing on both analog information and digital information which are currently mixed. The knowledge and techniques of digital archive construction are becoming essential as the basic method of academic paper creation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:デジタル・アーカイブとはなにか
2 デジタル・アーカイブでなにができるのか
3 オーラルヒストリーとデジタル・アーカイブ 戦場や空襲、戦後の復興、経済成長の体験の収集や編集について
4 東日本大震災とアーカイブ 災害の記録と防災教育
5 コンテンツの選別とデジタル化、ファイル化
6 メタデータとデジタル・アーカイブ
7 著作権、著作隣接権処理と肖像権の基本
8 デジタル・アーカイブの活用手法
9 アーカイブから生まれる新たな知と文化
10 学校教育、社会教育とデジタル・アーカイブ
11 受講生の研究テーマとデジタル・アーカイブ
12 デジタル・アーカイブ実習(テーマを絞る)
13 デジタル・アーカイブ実習(コンテンツのデジタル化と設計)
14 受講生の発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

随時指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(10%)
発表(40%)
リアクションペーパー(30%)
議論への参加(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 柳与志夫 入門デジタルアーカイブ 勉誠出版 2017 9784585200604 1000
2 アーカイブ立国宣言編集委員会 アーカイブ立国宣言 ポット出版 2014 9784780802139 0000
3 福井健策監修 デジタル・アーカイブベーシックス 権利処理と法の実務 勉誠出版 2019 9784585202813
4 今村文彦監修 デジタル・アーカイブベーシックス 災害記録を未来に生かす 勉誠出版 2019 9784585202820
5 松本恭幸編集 メディアとアーカイブ 大月書店 2022 9784272331055
その他 (Others)
2023年前半刊行予定 「デジタルアーカイブ概論」東大出版会も利用できればと思います。教員が映像アーカイブについての章を担当しています。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

国会図書館リサーチ、国立公文書館アジア歴史資料センター、NHK戦争証言アーカイブス、東日本大震災アーカイブス、311まるごとアーカイブスほか

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。