日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM367
Theme・Subtitle (メディア研究方法論)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Focusing on the internet, which is now the place for information and news, centered on young people, and videos, while considering changes in the media from the past to the present, students will think about our future society and its relationship with the media.
 Media from which we obtain information is shifting from "legacy media" such as newspapers and television to net portals. As for viewing and listening to video, the younger generation is moving away from television, and shifting to distribution services, and devices are changing to smartphones and tablets. Local newspapers with detailed data collection networks face a decrease in sales, and there is a concern that the infrastructure for monitoring political power, collecting data, and discovering problems may be weakening.
 Furthermore, in the internet space, fake news and hate speech overflows from social media and summary sites, and it is a time when media, that is expected to connect people, is creating division and exclusion.
 While looking at these changes in the media situation, we will seek a better kind of media for our society. In addition, we will practice fact checking as a counter to fake news in class in a workshop format. Students will acquire better media literacy and will become able to proactively use media.

【Course Contents】

The media environment is changing dramatically with the advancement of the Internet. Especially with the advent of social networks, it was expected that the speed of information transmission and the power of diffusion would improve and develop society. However, fake news and disinformation are now circulating and spreading, misleading people and sometimes dividing the society. On the other hand, traditional mass media such as newspapers, TV, and magazines are losing users and profits, and the future of their traditional business model is becoming uncertain.
In this context, the attention economy (chasing page views with flashy headlines and content) that accompanies the media's shift to the Internet has led to a number of news reports that sometimes violate human rights or call for the social exclusion of minorities and foreigners. However, we still have a lot of work to do.
Nevertheless, we have to solve the problems that are piling up in our society through collective knowledge born from common understanding. In order to imagine and design a better society, we need to make the media environment healthy again. Through this exercise, we will explore the realization of a new and better public media space.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 新型コロナ禍とメディア  問われた報道手法
2 マスメディアの歴史: 権力との関係 検閲とコントロールは何をもたらしたか 国家総動員と戦争・侵略の受容が起きるメカニズム
3 メディアの歴史:放送、新聞、雑誌からネットへ マスから個の発信 デバイスの変化
4 フェイクニュースとディスインフォメーション  ウクライナと新型コロナウイルス 分断と暴力
5 ファクトチェック   有効性を高めるには 
6 誹謗中傷・人権侵害とメディア  断ち切るために
7 アテンションエコノミー  ”健康な”情報摂取のために
8 テクノロジーとフィルターバブル、エコーチェンバー 私たちは選択できているのか
9 報道の自由とメディア 課題解決に役立つメディアとは:実名報道やジェンダーバイアスを抱える報道、放送表現を考える
10 メディアリテラシー  読み取るスキルを高めるために
11 クリティカルシンキング  熟慮と批判的思考
12 リテラシー教育  効果のある学びとは 中高生向けの実習の見学もあり得ます
13 メディア運営 自らが発信者となるとき
14 新たな公共メディア空間の構築に向けて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外にコンテンツを視聴することがありえます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(20%)
発表(40%)
議論への参加(20%)
リアクションペーパー(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 前坂俊之 太平洋戦争と新聞 講談社 2007 9784061598171
2 辻泰明 映像メディア論 和泉書院 2016 9784757608122
3 林香里 メディア不信 岩波書店 2017 9784004316855
4 立岩陽一郎 ファクトチェック とは何か 岩波書店 2018 9784002709826
5 川端和治 放送の自由 岩波の自由 2019 9784004318101

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

参照すべきHPやネットメディアのURLは随時指示します。

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。