日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
21世紀社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM367/VM367VM367 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(メディア研究方法論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水6/Wed.6 Wed.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
Focusing on the internet, which is now the place for information and news, centered on young people, and videos, while considering changes in the media from the past to the present, students will think about our future society and its relationship with the media.
Media from which we obtain information is shifting from "legacy media" such as newspapers and television to net portals. As for viewing and listening to video, the younger generation is moving away from television, and shifting to distribution services, and devices are changing to smartphones and tablets. Local newspapers with detailed data collection networks face a decrease in sales, and there is a concern that the infrastructure for monitoring political power, collecting data, and discovering problems may be weakening.
Furthermore, in the internet space, fake news and hate speech overflows from social media and summary sites, and it is a time when media, that is expected to connect people, is creating division and exclusion.
While looking at these changes in the media situation, we will seek a better kind of media for our society. In addition, we will practice fact checking as a counter to fake news in class in a workshop format. Students will acquire better media literacy and will become able to proactively use media.
The media environment is changing dramatically with the advancement of the Internet. Especially with the advent of social networks, it was expected that the speed of information transmission and the power of diffusion would improve and develop society. However, fake news and disinformation are now circulating and spreading, misleading people and sometimes dividing the society. On the other hand, traditional mass media such as newspapers, TV, and magazines are losing users and profits, and the future of their traditional business model is becoming uncertain.
In this context, the attention economy (chasing page views with flashy headlines and content) that accompanies the media's shift to the Internet has led to a number of news reports that sometimes violate human rights or call for the social exclusion of minorities and foreigners. However, we still have a lot of work to do.
Nevertheless, we have to solve the problems that are piling up in our society through collective knowledge born from common understanding. In order to imagine and design a better society, we need to make the media environment healthy again. Through this exercise, we will explore the realization of a new and better public media space.
1 | 新型コロナ禍とメディア 問われた報道手法 |
2 | マスメディアの歴史: 権力との関係 検閲とコントロールは何をもたらしたか 国家総動員と戦争・侵略の受容が起きるメカニズム |
3 | メディアの歴史:放送、新聞、雑誌からネットへ マスから個の発信 デバイスの変化 |
4 | フェイクニュースとディスインフォメーション ウクライナと新型コロナウイルス 分断と暴力 |
5 | ファクトチェック 有効性を高めるには |
6 | 誹謗中傷・人権侵害とメディア 断ち切るために |
7 | アテンションエコノミー ”健康な”情報摂取のために |
8 | テクノロジーとフィルターバブル、エコーチェンバー 私たちは選択できているのか |
9 | 報道の自由とメディア 課題解決に役立つメディアとは:実名報道やジェンダーバイアスを抱える報道、放送表現を考える |
10 | メディアリテラシー 読み取るスキルを高めるために |
11 | クリティカルシンキング 熟慮と批判的思考 |
12 | リテラシー教育 効果のある学びとは 中高生向けの実習の見学もあり得ます |
13 | メディア運営 自らが発信者となるとき |
14 | 新たな公共メディア空間の構築に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外にコンテンツを視聴することがありえます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(20%) 発表(40%) 議論への参加(20%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前坂俊之 | 太平洋戦争と新聞 | 講談社 | 2007 | 9784061598171 |
2 | 辻泰明 | 映像メディア論 | 和泉書院 | 2016 | 9784757608122 |
3 | 林香里 | メディア不信 | 岩波書店 | 2017 | 9784004316855 |
4 | 立岩陽一郎 | ファクトチェック とは何か | 岩波書店 | 2018 | 9784002709826 |
5 | 川端和治 | 放送の自由 | 岩波の自由 | 2019 | 9784004318101 |
参照すべきHPやネットメディアのURLは随時指示します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
過去から現在に至るメディアをめぐる変化を俯瞰しながら、今や若者を中心に情報やニュースの摂取の場となっているネット、そして映像に焦点を当ててこれからの私たちの社会とメディアとの関わりを考察します。
情報を摂取するメディアが、新聞・テレビといった「レガシーメディア」から、ネットポータルにシフト。映像視聴も、若い世代を中心にテレビ離れが進み配信サービスに移り、デバイスもスマホとタブレットに代わりつつあります。きめ細かい取材ネットワークを持つ地方新聞は部数の減少に直面し、いわば権力監視や取材・課題発見のインフラが弱体化するのではないかという懸念があります。
さらに、ネット空間ではSNSやまとめサイトからフェイクニュースやヘイトの言説が溢れ出し、人々をつなぐと期待されてきたメディアが分断や排除を生み出す時代ともなっています。
こうしたメディア状況の変化を確認しながら、私たちの社会にとってより良いメディアのあり方を探ります。また、授業の中でフェイクニュースへのカウンターとしてファクトチェックの実習をワークショップ形式で行います。より良いメディアリテラシーを獲得しメディアを主体的に活用できるようにします。リテラシー向上に関しては中学校から大学で教員が研究授業を行なっています。時間が合えば、実習としてワークショップへの参加、サポートをお願いすることがあります。参加は任意です。
Focusing on the internet, which is now the place for information and news, centered on young people, and videos, while considering changes in the media from the past to the present, students will think about our future society and its relationship with the media.
Media from which we obtain information is shifting from "legacy media" such as newspapers and television to net portals. As for viewing and listening to video, the younger generation is moving away from television, and shifting to distribution services, and devices are changing to smartphones and tablets. Local newspapers with detailed data collection networks face a decrease in sales, and there is a concern that the infrastructure for monitoring political power, collecting data, and discovering problems may be weakening.
Furthermore, in the internet space, fake news and hate speech overflows from social media and summary sites, and it is a time when media, that is expected to connect people, is creating division and exclusion.
While looking at these changes in the media situation, we will seek a better kind of media for our society. In addition, we will practice fact checking as a counter to fake news in class in a workshop format. Students will acquire better media literacy and will become able to proactively use media.
インターネットの進展によってメディア環境が大きく変わりつつあります。特にソーシャルネットワークの登場は、情報伝達の早さと拡散する力が社会をよくする、発展させると期待されていました。しかし、フェイクニュースやディスインフォメーションが流通、拡散するようになり、人々を惑わせ、時に社会を分断する事態が起きています。一方、新聞やテレビ、雑誌など従来型のマスメディアは、ユーザーの離反と収益の悪化によって従来のビジネスモデルの先行きが不透明になっています。
その中で、メディアのネットへの移行に伴うアテンションエコノミー(派手な見出しや内容でページビューを追い求める)によって、その報道のありようが、時に人権を侵害したりマイノリティや外国人の社会的排除を呼び起こしたりするようなものが少なからず見られるようになっています。
それでも私たちは社会に積み上がりつつある課題に対して、共通理解から生まれる集合知によって解決を進めなければなりません。そして、より良い社会を想像しデザインしていくためには、改めてメディア環境を健全にしていくことが求められています。この演習を通して、新たなより良い公共メディア空間の実現を探ります。
The media environment is changing dramatically with the advancement of the Internet. Especially with the advent of social networks, it was expected that the speed of information transmission and the power of diffusion would improve and develop society. However, fake news and disinformation are now circulating and spreading, misleading people and sometimes dividing the society. On the other hand, traditional mass media such as newspapers, TV, and magazines are losing users and profits, and the future of their traditional business model is becoming uncertain.
In this context, the attention economy (chasing page views with flashy headlines and content) that accompanies the media's shift to the Internet has led to a number of news reports that sometimes violate human rights or call for the social exclusion of minorities and foreigners. However, we still have a lot of work to do.
Nevertheless, we have to solve the problems that are piling up in our society through collective knowledge born from common understanding. In order to imagine and design a better society, we need to make the media environment healthy again. Through this exercise, we will explore the realization of a new and better public media space.
1 | 新型コロナ禍とメディア 問われた報道手法 |
2 | マスメディアの歴史: 権力との関係 検閲とコントロールは何をもたらしたか 国家総動員と戦争・侵略の受容が起きるメカニズム |
3 | メディアの歴史:放送、新聞、雑誌からネットへ マスから個の発信 デバイスの変化 |
4 | フェイクニュースとディスインフォメーション ウクライナと新型コロナウイルス 分断と暴力 |
5 | ファクトチェック 有効性を高めるには |
6 | 誹謗中傷・人権侵害とメディア 断ち切るために |
7 | アテンションエコノミー ”健康な”情報摂取のために |
8 | テクノロジーとフィルターバブル、エコーチェンバー 私たちは選択できているのか |
9 | 報道の自由とメディア 課題解決に役立つメディアとは:実名報道やジェンダーバイアスを抱える報道、放送表現を考える |
10 | メディアリテラシー 読み取るスキルを高めるために |
11 | クリティカルシンキング 熟慮と批判的思考 |
12 | リテラシー教育 効果のある学びとは 中高生向けの実習の見学もあり得ます |
13 | メディア運営 自らが発信者となるとき |
14 | 新たな公共メディア空間の構築に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外にコンテンツを視聴することがありえます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(20%) 発表(40%) 議論への参加(20%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前坂俊之 | 太平洋戦争と新聞 | 講談社 | 2007 | 9784061598171 |
2 | 辻泰明 | 映像メディア論 | 和泉書院 | 2016 | 9784757608122 |
3 | 林香里 | メディア不信 | 岩波書店 | 2017 | 9784004316855 |
4 | 立岩陽一郎 | ファクトチェック とは何か | 岩波書店 | 2018 | 9784002709826 |
5 | 川端和治 | 放送の自由 | 岩波の自由 | 2019 | 9784004318101 |
参照すべきHPやネットメディアのURLは随時指示します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。