日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM371
Theme・Subtitle (現代文化と社会デザイン)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Sat.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

This course aims to comprehensively examine the changes in post-war Japanese society, primarily from the 1960s to the 1990s, through various phenomena, including subcultures. By doing so, students will develop the ability to: (1) formulate hypotheses about the nature and characteristics of Japanese society; (2) cultivate an analytical perspective on the causal relationships within history; and (3) acquire alternative viewpoints and ways of interpreting events.

【Course Contents】

"What kind of society do we live in today? In the complex modern society and global circumstances, Japan is sometimes referred to as "Galapagos," suggesting a unique atmosphere that differs from other countries in various ways. Are there distinctive thought patterns underlying Japanese society?
To unravel this, why not shift our awareness to the past and attempt a dialogue with the present? We will contemplate the transformations in post-war Japanese society, with a particular focus on the changes from the 1960s to the 1990s. This endeavor involves experiencing various cultural elements, including subcultures, through remaining images and words, attempting to decode the "atmosphere" of the times.
Let's embark on a journey of thought to decipher the "self-image" and "unconscious" of post-war Japanese people, grasping clues to contemplate the society that lies ahead. I hope that together, we can derive new meanings from seemingly ordinary scenes and share experiences that may alter our perspective on history and society, even if only slightly."

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション 日本社会とは?日本にあってサブカルチャーの可能性とは?
2 60年代①「青春残酷物語」と「ニッポン無責任時代」
3 60年代②「天才バカボン」と「にっぽん昆虫記」
4 60年代③「任侠映画」と「日本の思想」
5 70年代①モーレツからビューティフルへ
6 70年代②オカルトブームと「仁義なき戦い」
7 70年代③ニューファミリーと「モラトリアム人間の時代」
8 80年代①YMOと「おいしい生活」
9 80年代②お笑いブームとコムデギャルソン論争
10 80年代③トレンディドラマと「構造と力」
11 90年代①バブルの余韻の中で
12 90年代②95年という「切断」
13 90年代③「戦後日本社会」とは?
14 まとめ サブカルチャー的な思考から見えてくる「この国」の形

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
講義で扱う事象、文献など受講生の皆さんに時にリサーチと報告も行ってもらい、そこから議論を深めていく予定です。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義、映像で扱う事象、文献などについて、一部受講生の皆さんにその背景などをリサーチしてもらい、その報告をきっかけに議論を深めていくことも予定しています。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 講義内での小レポート/報告(30%)
講義内での討議への参加(40%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 丸山眞男 『日本の思想』 岩波新書 1961
2 小此木啓吾 『モラトリアム人間の時代』 中公文庫 2010
3 浅田彰 『構造と力』 ちくま学芸文庫 2023

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 丸山俊一 『ハザマの思考』 講談社 2025
2 丸山俊一 『14歳からの個人主義』 大和書房 2021
3 丸山俊一 『結論は出さなくていい』 光文社新書 2017

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

必修ではありませんが、「VM365 コミュニティデザイン学演習65(映像ジャーナリズム論)」も併せて履修されると、さらに理解が立体的になると思います。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

毎回、パソコン、イヤホンを携帯してもらえるとありがたく存じます。

【その他 / Others】

初回受講生の皆さんと対話し、それぞれの学びの背景、目指す目標などを確かめた上で、講義の進め方など調整していきたいと考えます。
また、研究科の学事・行事(報告会、進学相談会等)と授業時間が重複した場合、その日の授業についてはオンデマンド講義となることがあります。

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。