日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM470
Theme・Subtitle (イスラム社会と国際協力)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items) 夏季集中講義/【日程】8月1日(金)2~6限、8月4日(月)2~6限、8月5日(火)2~5限

【教室】6205教室
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Recent unrest in the Middle East region, such as Syria and Afghanistan, has been posing a lot of challenges to the world. These challenges are not limited to political or military issues in a macro perspective, but also include how the world is able to support the people of the region in a micro perspective. For instance, the world needs to seek for the better supporting mechanism to respond massive scale of displacement of refugees. However, knowledge and understanding on the Middle East is not always sufficient. This is simply because that quantity of information about the Middle East is low in Japan, and also because of unfamiliarity to social norms based on "Islam" in the region for Japanese people. This course aims to give the basic picture of the Middle East region and also to give knowledge on international aid and assistance for refugees. In addition, this course gives a focus on practical challenges when aid workers support the people with different culture and norms.

【Course Contents】

The roots of recent unrest in the Middle East can be found in the history. In particular, by examining the history before and after the fall of the Ottoman Empire, we will clarify the challenges of the Middle East at present. In addition, we will clarify the thresholds to conduct development assistant based on Western concept of values in the Middle East where Islam is the foundation of society. We will look into the past and current situation of Afghanistan and Syria as examples to have deeper understanding how international society took actions for these countries. .We will also discuss assistance for refugees, as it is a major challenge the world is now facing.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 中東地域の保守的な社会規範に見る日本社会との隔たり
2 保守的な社会規範は改められるべきか否かについて考えてみる
3 アラブ民族主義やイスラム主義の淵源を歴史からたどる
4 アラブ民族主義やイスラム主義的な考え方は単に「過激」で「危険」なのか
5 難民に関する基礎知識
6 難民を支援するということ-トルコはどのようにシリア難民を支援しているのか-
7 難民はどのような支援を必要としているのか
8 国際社会は難民支援において何ができて、何ができないのか
9 日本における難民受け入れ論争について考えてみる
10 アフガニスタンにおける紛争の歴史を振り返る
11 タリバン政権は「邪悪」であり「打倒」されなければならないのか
12 国際社会によるアフガニスタン復興支援が破綻に至るまで
13 アフガニスタンの農村地域における調査から見える復興支援のほころび
14 まとめ-「他者」が「他者」を支援するということ-

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 コメントカード兼出席票(60%)
最終レポート(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 山内昌之 民族と国家-イスラム史の視覚から 岩波新書 1993 9784004302605
2 池内恵 サイクス=ピコ協定 百年の呪縛 新潮選書 2016 9784106037863
3 酒井啓子 <中東>の考え方 講談社現代新書 2010 9784062880534
4 墓田桂 難民問題 - イスラム圏の動揺、EUの苦悩、日本の課題 中公新書 2016 9784121023940

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。