日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM477
Theme・Subtitle (人新世の社会デザイン学概論)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

The objectives of this course are to examine diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocene. It aims to design 'Social Design Studies in the Anthropocene' through reading key research articles and documents written in English.

【Course Contents】

In the late 20th century, the international society implemented a global development project leading to the rise of globalised consumerist society. This globalization of consumerist civilization is transforming Earth's biophysical equilibrium, which eventually leads to multiple climate change-related crises such as pandemics and food and energy crises. In this course, students discuss diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocence.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Introduction
2 What is the Anthropocene?
3 Planetary Boundaries and their implications for Sustainable Development Goals
4 Climate Anxiety: a Growing Impact of Climate Change on Mental Health
5 Planetary Health: a New Guide for Global Health Ethics
6 Politics of Sustainability: UN Green Economy and Sustainable Development re-examined
7 Politics of Global Food System: Corporate Strategies of 'New Green Revolution'
8 Inequality Kills: State of Global Inequality in a Time of Pandemic
9 Transition Discourses: Design for the Pluriverse
10 Why Does Agroecology Matter in Food Sovereignty and Food Justice?
11 Why Do Happiness and Social Capital Matter in Sustainability? A Guide to Public Policies
12 Reclaiming Public Services: the Rise of Global Municipalist Movement
13 Beyond Covid-19: A Feminist Plan for Sustainability and Social Justice
14 Final Presentation

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回のリーディング・マテリアルを事前に読んだ上で授業に参加すること。
Students must read reading materials in advance and prepare for in-class discussion.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
授業への積極的な参加(Active participation to the class)(50%)
最終プレゼンテーション(In-class presentation)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。各回の授業内容に合わせたリーディング・マテリアルを配布する予定。
Reading materials will be provided.

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。