日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM477/VM477VM477 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(人新世の社会デザイン学概論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
The objectives of this course are to examine diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocene. It aims to design 'Social Design Studies in the Anthropocene' through reading key research articles and documents written in English.
In the late 20th century, the international society implemented a global development project leading to the rise of globalised consumerist society. This globalization of consumerist civilization is transforming Earth's biophysical equilibrium, which eventually leads to multiple climate change-related crises such as pandemics and food and energy crises. In this course, students discuss diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocence.
1 | Introduction |
2 | What is the Anthropocene? |
3 | Planetary Boundaries and their implications for Sustainable Development Goals |
4 | Climate Anxiety: a Growing Impact of Climate Change on Mental Health |
5 | Planetary Health: a New Guide for Global Health Ethics |
6 | Politics of Sustainability: UN Sustainable Development Policies re-examined |
7 | Politics of Global Food System: Corporate Strategies of 'New Green Revolution' |
8 | Why Does Agroecology Matter in Food Sovereignty and Food Justice? |
9 | Inequality Kills: State of Global Inequality in a Time of Pandemic |
10 | Transition Discourses: Design for the Pluriverse |
11 | Degrowth and Re-politicizing the Global Sustainability Debate |
12 | Why Do Happiness and Social Capital Matter in Sustainability? A Guide to Public Policies |
13 | Reclaiming Public Services: the Rise of Global Municipalist Movement |
14 | Beyond Covid-19: A Feminist Plan for Sustainability and Social Justice |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のリーディング・マテリアルを事前に読んだ上で授業に参加すること。
Students must read reading materials in advance and prepare for in-class discussion.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への積極的な参加(Active participation to the class)(50%) 各回の個人プレゼンテーション(In-class presentation)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。各回の授業内容に合わせたリーディング・マテリアルを配布する予定。 Reading materials will be provided. |
*当該分野に関する人文・社会・自然科学系の英語論文・報告書を精読し、日本語でまとめるだけの語学力を必要とする。
*講義自体は日本語で実施する。
講師のウェブ研究室:https://postcapitalism.jp/index/
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
本演習では、人新世の大加速化時代に生きる人類が直面する主要課題をテーマ別に学ぶことを目標とする。関連する海外の最新記事や重要論文を英語で読み、国際的な議論の最前線を追いかけることで「人新世の社会デザイン学」の輪郭を受講生とともに描いていく。
The objectives of this course are to examine diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocene. It aims to design 'Social Design Studies in the Anthropocene' through reading key research articles and documents written in English.
20世紀の「開発」の時代、国際社会は世界規模での経済開発を進めてきた。その結果として起こった消費社会のグローバル化は地球システムの均衡を大きく改変し、気候変動と生物多様性の喪失に付随する複合的な危機(e.g., 新型感染症のパンデミック、食料危機、エネルギー危機)を生じさせるにいたっている。本講義では、国際社会でこれらの諸問題が議論される時によく言及される鍵概念や視点を海外の論文/記事から紹介し、人新世の社会デザイン学の基本的視座を養う。
*各回の授業で海外の重要論文/記事(英語)を読み、ディスカッションを通じて理解を深めていく。
*授業自体は日本語で行う。
In the late 20th century, the international society implemented a global development project leading to the rise of globalised consumerist society. This globalization of consumerist civilization is transforming Earth's biophysical equilibrium, which eventually leads to multiple climate change-related crises such as pandemics and food and energy crises. In this course, students discuss diverse socio-ecological issues concerning the Great Acceleration of the Anthropocence.
1 | Introduction |
2 | What is the Anthropocene? |
3 | Planetary Boundaries and their implications for Sustainable Development Goals |
4 | Climate Anxiety: a Growing Impact of Climate Change on Mental Health |
5 | Planetary Health: a New Guide for Global Health Ethics |
6 | Politics of Sustainability: UN Sustainable Development Policies re-examined |
7 | Politics of Global Food System: Corporate Strategies of 'New Green Revolution' |
8 | Why Does Agroecology Matter in Food Sovereignty and Food Justice? |
9 | Inequality Kills: State of Global Inequality in a Time of Pandemic |
10 | Transition Discourses: Design for the Pluriverse |
11 | Degrowth and Re-politicizing the Global Sustainability Debate |
12 | Why Do Happiness and Social Capital Matter in Sustainability? A Guide to Public Policies |
13 | Reclaiming Public Services: the Rise of Global Municipalist Movement |
14 | Beyond Covid-19: A Feminist Plan for Sustainability and Social Justice |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のリーディング・マテリアルを事前に読んだ上で授業に参加すること。
Students must read reading materials in advance and prepare for in-class discussion.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への積極的な参加(Active participation to the class)(50%) 各回の個人プレゼンテーション(In-class presentation)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定しない。各回の授業内容に合わせたリーディング・マテリアルを配布する予定。 Reading materials will be provided. |
*当該分野に関する人文・社会・自然科学系の英語論文・報告書を精読し、日本語でまとめるだけの語学力を必要とする。
*講義自体は日本語で実施する。
講師のウェブ研究室:https://postcapitalism.jp/index/
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。