日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM481/VM481VM481 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(エシカル消費総論-2) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6/Thu.6 Thu.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
This year marks the 10th anniversary of the launch of the SDGs. The colorful badges of SDGs and the concept of sustainability has become widespread. However, as of 2024, only 17% of the SDGs are on the path to achieving them. As geopolitical risks such as conflicts in the Middle East continue to rise following Ukraine, extreme weather events caused by climate change on a global scale are intensifying, and the world is becoming more VUCA-like. Extreme weather events such as typhoons, floods, and droughts have had a significant impact on global food production and living infrastructure. Unfortunately, this extreme weather is also a consequence of human activity. CO2 emissions continue to increase, the average global temperature has risen by more than 1.5°C above pre-industrial levels, and global warming is steadily progressing. Since the beginning of human agriculture, 1/3 of the world's forest area has been lost. In addition, as it is said that there will be more plastic than fish in the oceans in 2050, economic activities are damaging biodiversity and having a significant impact on the earth. It is said that 50 million people in the world are in a state of modern slavery behind the development of the economy. These environmental destruction and human rights violations are often directly caused by corporations, but behind them are the needs of consumers. In order not to make SDGs a failure, it is necessary to sustainably transform the lifestyles of us all consumers. Together with VM362,his course examines sustainability initiatives from the consumer's point of view by reading various related reports and documents by public authorities, business entitites, and civil society.
Being business persons, there are few chance to read reports and proposals directly. Usually, summarized documents by consultants will be enough for business use. But summarized documents are biased and reading full documents may have different messages and giving different messages/ In this course , we take time to read some of the epoch making reports in sustainability arena and discuss over the contents of these documents, and will acquire better knowledge and perspectives of each sustainability issues. This course is related to VM320, so it is preferable to take both course, since VM320 will cover the theoretic part and this course offers time to read reports related to the topic covered in VM320. The candidates of the reports and sometimes interesting articles are those related to SDGs, environmental issues, and social issues. The list is the candidate of reports to cover, since updated reports are more preferable.
1 | サステナビリティ全般:国際連合『環境と開発に関するリオ宣言』 、『持続可能な開発に関するヨハネスブルグ宣言』『私たちの共通の課題(Our Common Agenda)』など |
2 | 環境問題:『IPCC 第六次評価報告書の概要』、『IPBES生物多様性と生態系サービスに関する地球規模評価報告書』など |
3 | 人権問題:『ラギー報告企業と人権に関するガイディング原則』『ビジネスと人権に関する行動計画』など |
4 | SDGsについて:『2030アジェンダの履行に関する 自発的国家レビュー2021』、『SDGsアクションプラン』およびパブリックコメントなど |
5 | エネルギー問題:『第六次エネルギー基本計画』『脱炭素の日本の自然エネルギー戦略』、『一次産業としての再生可能エネルギー』など |
6 | サーキュラーエコノミー:『プラスチックアトラス・アジア2022』、『循環型社会形成推進基本計画』など |
7 | エシカル消費:消費者庁『「倫理的消費」調査研究会報告書』など食:『緑の食料戦略』、NGOなどによる食品会社の評価レポートなど |
8 | 食:『緑の食料戦略』、NGOなどによる食品会社の評価レポートなど食品会社各社のサステナビリティレポートなど |
9 | ファッション:経産省『これからのファッションを考える研究会報告書』 環境省『サステナブルファッション』など |
10 | 物流:『交通政策白書』『都市と地方の新たなモビリティサービス懇談会中間とりまとめ』など |
11 | 住:『国土交通白書』、住宅メーカーの「サステナビリティレポート」など |
12 | ファイナンス:『お金の規律を考える』全銀協・証券業協会などの金融教育資料など |
13 | ファイナンス:NPOによる『寄付白書』 投資型クラウドファンディングの「セキュリテ」のサイト情報など |
14 | 環境省『1.5℃ライフスタイル』、国際連合『持続可能な開発に関するグローバル・レポート2023』など |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
VM362とセットで受講が望ましい。 |
毎回リアクションペーパーを提出すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席率・発言(25%) リアクション(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
今年はSDGsの発足から10周年を迎える。SDGsのカラフルなバッジが象徴する持続可能性の概念は日本社会でも広く浸透してきた。しかし、2024年段階でSDGsのうち達成に向けて進んでいるのは17%に過ぎない。世界情勢をみると、コロナ化に続き、ウクライナを契機に中東紛争などの地政学リスクが高まっている。更に地球規模での気候変動による異常気象が激化している。台風、洪水、干ばつなどの異常気象は、世界の食料生産や生活インフラに大きな影響を与えている。残念ながら、この異常気象は人間の活動の結果でもある。CO2排出量は増加の一途をたどり、世界の平均気温は産業革命前から1.5°C以上上昇し、地球温暖化は着実に進行している。人類の農業が始まって以来、世界の森林面積の1/3が失われた。また、2050年には海には魚よりもプラスチックが多く存在すると言われているように、経済活動によって生物多様性が損なわれている。そして経済発展の陰で格差は広がり、現在5000万人が奴隷状態にあると言われている。これらの環境破壊や人権侵害は、直接的な原因は企業にあることが多いが、その背景には消費者のニーズがある。SDGsが絵に描いたような餅になってしまうようなことのないよう、すべての生活者のライフスタイルを持続的に変革していく必要がある。このコースは、VM362と連動しており消費者の立場からのサステナビリティの在り方について、政府の報告書や企業発の情報を読み解くことで、考察していく。
This year marks the 10th anniversary of the launch of the SDGs. The colorful badges of SDGs and the concept of sustainability has become widespread. However, as of 2024, only 17% of the SDGs are on the path to achieving them. As geopolitical risks such as conflicts in the Middle East continue to rise following Ukraine, extreme weather events caused by climate change on a global scale are intensifying, and the world is becoming more VUCA-like. Extreme weather events such as typhoons, floods, and droughts have had a significant impact on global food production and living infrastructure. Unfortunately, this extreme weather is also a consequence of human activity. CO2 emissions continue to increase, the average global temperature has risen by more than 1.5°C above pre-industrial levels, and global warming is steadily progressing. Since the beginning of human agriculture, 1/3 of the world's forest area has been lost. In addition, as it is said that there will be more plastic than fish in the oceans in 2050, economic activities are damaging biodiversity and having a significant impact on the earth. It is said that 50 million people in the world are in a state of modern slavery behind the development of the economy. These environmental destruction and human rights violations are often directly caused by corporations, but behind them are the needs of consumers. In order not to make SDGs a failure, it is necessary to sustainably transform the lifestyles of us all consumers. Together with VM362,his course examines sustainability initiatives from the consumer's point of view by reading various related reports and documents by public authorities, business entitites, and civil society.
この授業はVM362と連動し、サステナビリティの各側面について政府の政策の元となる報告書などを読むことに主眼を置く。社会人になると論文や提言など政策の前提となる文献を読んで勉強する機会は意外に少ない。要約文であったりコンサルタントなどの資料から内容を理解すれば業務上の要件は満たすことが多い。しかし、要約にはかならず要約した人のバイアスがはいるし、現物のメッセージとは違っていることも少なくない。現物を読んでみて気が付くことも少なくない。
そこでこの講義では①持続可能な社会づくりにエポックメーキングな提言となっている文献を時間内にしっかり読み、その内容について議論していくことで、持続可能な社会づくりのために必要な基礎知識を得る。この講座はVM320の講義に合致する文献を読むので、できれば両方受講することが望ましい。文献は、サステナビリティの基礎となる文献も読むが、状況に応じて最新の文献も目を通したい。よって、以下の文献は、前年までの講義で使ったものを掲載しており、必要に応じて変更する。
Being business persons, there are few chance to read reports and proposals directly. Usually, summarized documents by consultants will be enough for business use. But summarized documents are biased and reading full documents may have different messages and giving different messages/ In this course , we take time to read some of the epoch making reports in sustainability arena and discuss over the contents of these documents, and will acquire better knowledge and perspectives of each sustainability issues. This course is related to VM320, so it is preferable to take both course, since VM320 will cover the theoretic part and this course offers time to read reports related to the topic covered in VM320. The candidates of the reports and sometimes interesting articles are those related to SDGs, environmental issues, and social issues. The list is the candidate of reports to cover, since updated reports are more preferable.
1 | サステナビリティ全般:国際連合『環境と開発に関するリオ宣言』 、『持続可能な開発に関するヨハネスブルグ宣言』『私たちの共通の課題(Our Common Agenda)』など |
2 | 環境問題:『IPCC 第六次評価報告書の概要』、『IPBES生物多様性と生態系サービスに関する地球規模評価報告書』など |
3 | 人権問題:『ラギー報告企業と人権に関するガイディング原則』『ビジネスと人権に関する行動計画』など |
4 | SDGsについて:『2030アジェンダの履行に関する 自発的国家レビュー2021』、『SDGsアクションプラン』およびパブリックコメントなど |
5 | エネルギー問題:『第六次エネルギー基本計画』『脱炭素の日本の自然エネルギー戦略』、『一次産業としての再生可能エネルギー』など |
6 | サーキュラーエコノミー:『プラスチックアトラス・アジア2022』、『循環型社会形成推進基本計画』など |
7 | エシカル消費:消費者庁『「倫理的消費」調査研究会報告書』など食:『緑の食料戦略』、NGOなどによる食品会社の評価レポートなど |
8 | 食:『緑の食料戦略』、NGOなどによる食品会社の評価レポートなど食品会社各社のサステナビリティレポートなど |
9 | ファッション:経産省『これからのファッションを考える研究会報告書』 環境省『サステナブルファッション』など |
10 | 物流:『交通政策白書』『都市と地方の新たなモビリティサービス懇談会中間とりまとめ』など |
11 | 住:『国土交通白書』、住宅メーカーの「サステナビリティレポート」など |
12 | ファイナンス:『お金の規律を考える』全銀協・証券業協会などの金融教育資料など |
13 | ファイナンス:NPOによる『寄付白書』 投資型クラウドファンディングの「セキュリテ」のサイト情報など |
14 | 環境省『1.5℃ライフスタイル』、国際連合『持続可能な開発に関するグローバル・レポート2023』など |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
VM362とセットで受講が望ましい。 |
毎回リアクションペーパーを提出すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席率・発言(25%) リアクション(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。