日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM525
Theme・Subtitle (コミュニティデザイン学方法論3A)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Sat.5
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Credits 1
Course Number SDS6010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Based on their own awareness of the issue, each student will decide their research theme and research process independently, and will deepen their research on a daily basis based on the advice of faculty members. The goal is to write up the research results in an academic paper, bring to society the student's problem-awareness, and reach a place where it can be shared with others.

【Course Contents】

[M1] Through each piece of work, students will learn the basics of thinking and methods to create academic research and academic papers, and clearly express the location of problems, the research purpose, hypotheses, and research methods, etc. in their research themes. When exploring research themes, students should focus on carefully examining social concepts, precedents, and their idea of common sense and "normality". In addition, the basic policy of the course is to regularly prepare for academic paper writing from an early stage by repeating the training of expressing ideas and writing text on a daily basis.
[M2] Document the progress of research (new findings and issues, etc. obtained in the course of the research) and make a presentation. Students will repeat discussions with faculty and seminar members to gradually deepen the research. Students will examine the preceding research deeply from both theory and practice, and proceed with research and writing systematically.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 初回ガイダンス、各々の関心領域、研究テーマ発表
2 学術論文の構造/章立て、研究(論文)のタイプ
3 研究背景と目的、リサーチクエスチョン、仮説の設定、研究の方法①
4 研究背景と目的、リサーチクエスチョン、仮説の設定、研究の方法②
5 先行研究とは、先行研究の探し方、先行研究の検討①
6 先行研究とは、先行研究の探し方、先行研究の検討②
7 研究状況報告会レジュメ確認①
8 研究状況報告会レジュメ確認②
9 調査方法の選択と設計①
10 調査方法の選択と設計②
11 研究状況報告会発表リハーサル
12 報告会振り返り、研究テーマの探索(新聞データベースの活用)
13 用語の定義
14 春学期のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内で指示する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ゼミでの発表と議論への参加(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 井下千以子 思考を鍛えるレポート・論文作成法(第3版) 慶應義塾大学出版会 2021 9784766425772
その他 (Others)
テキストは毎回持参のこと。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。