日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
21世紀社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM554/VM554VM554 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コミュニティデザイン学方法論2B) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土6/Sat.6 Sat.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
21世紀社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
In the seminar format, students will deepen their own research through presentations, reports and discussions. We will also incorporate the use of media coverage and filming techniques into the field surveys and interviews.
Students will select a theme that they consider to be a problem that needs to be solved in social design or in their surrounding environment, and conduct a survey and research. Students will advance their research individually or in groups toward preparation of a master's thesis or research report. In addition, students will devise new ways of expressing and conveying themes by making use of techniques such as videos, media, and digital archives, which are the specialized areas of the lecturer.
1 | 各自の研究や関心テーマの発表 |
2 | 受講生間の議論 |
3 | 発表と議論 |
4 | 研究指導 |
5 | 研究指導 |
6 | 研究指導 |
7 | 研究指導 |
8 | 中間発表と議論 |
9 | 研究指導 |
10 | 研究指導 |
11 | 研究指導 |
12 | 研究指導 |
13 | 研究テーマの報告と発表、議論 |
14 | 研究テーマの発表と議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドワークを行うことがあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(20%) 発表(40%) 報告書の提出(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示します。 |
随時指示します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
ゼミ形式で、発表、報告、討論で各自の研究を深めていく。また、フィールド調査やインタビューの過程で報道取材や撮影の手法を使うことも取り入れる。
In the seminar format, students will deepen their own research through presentations, reports and discussions. We will also incorporate the use of media coverage and filming techniques into the field surveys and interviews.
社会デザイン領域においてあるいは自身の周囲において解決の必要な課題であると認識するテーマを選び、調査・研究を行う。修士論文・研究報告書に作成に向けて、個人もしくはグループで研究を進める。また、講師の専門領域である映像やメディア、デジタルアーカイブなどの手法を生かしてテーマについて新たな表現や伝え方も工夫する。
Students will select a theme that they consider to be a problem that needs to be solved in social design or in their surrounding environment, and conduct a survey and research. Students will advance their research individually or in groups toward preparation of a master's thesis or research report. In addition, students will devise new ways of expressing and conveying themes by making use of techniques such as videos, media, and digital archives, which are the specialized areas of the lecturer.
1 | 各自の研究や関心テーマの発表 |
2 | 受講生間の議論 |
3 | 発表と議論 |
4 | 研究指導 |
5 | 研究指導 |
6 | 研究指導 |
7 | 研究指導 |
8 | 中間発表と議論 |
9 | 研究指導 |
10 | 研究指導 |
11 | 研究指導 |
12 | 研究指導 |
13 | 研究テーマの報告と発表、議論 |
14 | 研究テーマの発表と議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドワークを行うことがあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(20%) 発表(40%) 報告書の提出(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時指示します。 |
随時指示します。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。