日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM560
Theme・Subtitle (社会組織理論方法論1B)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.5
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Credits 1
Course Number SDS6010
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

Students will repeat presentations and discussions on each research subject, and we will give advice on writing papers and reports. Attendees are expected to actively comment on the content of the speaker's presentation. Through this process, the aim is for the student to gain the perspective of being able to consider their own research and that of others critically and developmentally.

【Course Contents】

Each presenter will repeatedly report on their research subject to advance the research. In particular, this exercise focuses on having students report on the progress of their survey and analysis of materials related to the research subject. In addition, research methods using social surveys will be explained as appropriate. The research schedule and documents to be handled should be considered in line with each research interest.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 研究発表1
3 研究発表2
4 研究・調査計画の設定1
5 研究・調査計画の設定2
6 研究・調査計画の設定3
7 中間報告
8 資料の分析1
9 資料の分析2
10 資料の分析3
11 資料の分析4
12 個別論文指導1
13 個別論文指導2
14 研究発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

自分の研究課題について積極的に情報収集をすることを基本とするが、詳細は授業内に個別に指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への積極的参加(50%)
発表内容(50%)
備考 (Notes)
平常点は演習時の積極性や出席状況で評価する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
特に指定しない。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC、Microsoft Office、Zoom

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。