日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM560/VM560VM560 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(社会組織理論方法論1B) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土5/Sat.5 Sat.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
Students will repeat presentations and discussions on each research subject, and we will give advice on writing papers and reports. Attendees are expected to actively comment on the content of the speaker's presentation. Through this process, the aim is for the student to gain the perspective of being able to consider their own research and that of others critically and developmentally.
Each presenter will repeatedly report on their research subject to advance the research. In particular, this exercise focuses on having students report on the progress of their survey and analysis of materials related to the research subject. In addition, research methods using social surveys will be explained as appropriate. The research schedule and documents to be handled should be considered in line with each research interest.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表1 |
3 | 研究発表2 |
4 | 研究・調査計画の設定1 |
5 | 研究・調査計画の設定2 |
6 | 研究・調査計画の設定3 |
7 | 中間報告 |
8 | 資料の分析1 |
9 | 資料の分析2 |
10 | 資料の分析3 |
11 | 資料の分析4 |
12 | 個別論文指導1 |
13 | 個別論文指導2 |
14 | 研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の研究課題について積極的に情報収集をすることを基本とするが、詳細は授業内に個別に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への積極的参加(50%) 発表内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
平常点は演習時の積極性や出席状況で評価する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
PC、Microsoft Office、Zoom
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
それぞれの研究課題について、発表・討論を重ね、論文および報告書作成にむけた助言をおこなう。出席者には、報告者の発表内容について積極的にコメントすることを期待する。その過程で、自身の研究および他者の研究に対して、批判的かつ発展的に検討しうる視座を身に着けることを目標とする。
Students will repeat presentations and discussions on each research subject, and we will give advice on writing papers and reports. Attendees are expected to actively comment on the content of the speaker's presentation. Through this process, the aim is for the student to gain the perspective of being able to consider their own research and that of others critically and developmentally.
各回の発表者が、各自の研究課題に関する報告を繰り返しおこない研究を進めてゆく。特に本演習では、研究課題にまつわる調査や資料の分析の経過について、報告してもらうことを中心とする。その際には、社会調査を用いた研究方法についても適宜解説する。なお、研究のスケジュールや扱う文献については、それぞれの研究関心に沿ったものとなるよう配慮する。
Each presenter will repeatedly report on their research subject to advance the research. In particular, this exercise focuses on having students report on the progress of their survey and analysis of materials related to the research subject. In addition, research methods using social surveys will be explained as appropriate. The research schedule and documents to be handled should be considered in line with each research interest.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表1 |
3 | 研究発表2 |
4 | 研究・調査計画の設定1 |
5 | 研究・調査計画の設定2 |
6 | 研究・調査計画の設定3 |
7 | 中間報告 |
8 | 資料の分析1 |
9 | 資料の分析2 |
10 | 資料の分析3 |
11 | 資料の分析4 |
12 | 個別論文指導1 |
13 | 個別論文指導2 |
14 | 研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の研究課題について積極的に情報収集をすることを基本とするが、詳細は授業内に個別に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への積極的参加(50%) 発表内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
平常点は演習時の積極性や出席状況で評価する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
PC、Microsoft Office、Zoom
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。