日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
人工知能科学研究科/Graduate School of Artificial Intelligence and ScienceGraduate School of Artificial Intelligence and Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VR446/VR446VR446 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
他/OtherOther |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
AIR5100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Artificial intelligence and philosophy are historically connected. The course will overview philosophy of artificial intelligence from historical points and discuss future development of the research area.
To discuss a draft of a book by the lecturer, background knowledge will be explained. Students will work on
problems in mathematical logic in class, as it is required to understand the history of artificial intelligence.
1 | ガイダンス.人工知能と人工知能技術の峻別 |
2 | 自動推論の夢:数理化以前の論理学 |
3 | 論理学の発達(1) |
4 | 論理学の発達(2) |
5 | 論理学の発達(3) |
6 | 論理学の発達(4) |
7 | 論理学の発達(5) |
8 | 論理学の発達(6) |
9 | 軍事と計算機 |
10 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(1) |
11 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(2) |
12 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(3) |
13 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業外でも関連する論点を収集しておくこと.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 毎回のコメントシート(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 照井一成 | コンピュータは数学者になれるのか | 青土社 | 2015 | 9784791768516 |
その他 (Others) | |||||
他にも授業中に指示する |
人工知能と哲学は歴史的に密接な関係にあり、むしろ車の両輪と考えることもできる.この授業ではこの関係について思想史的背景を学び、今後の人工知能研究の展開について考察する.
Artificial intelligence and philosophy are historically connected. The course will overview philosophy of artificial intelligence from historical points and discuss future development of the research area.
毎回の授業は講義とディスカッションからなる.執筆中の草稿を配布し検討してもらう.理解の前提となる論理学の課題については手を動かしてもらうところが多い.
To discuss a draft of a book by the lecturer, background knowledge will be explained. Students will work on
problems in mathematical logic in class, as it is required to understand the history of artificial intelligence.
1 | ガイダンス.人工知能と人工知能技術の峻別 |
2 | 自動推論の夢:数理化以前の論理学 |
3 | 論理学の発達(1) |
4 | 論理学の発達(2) |
5 | 論理学の発達(3) |
6 | 論理学の発達(4) |
7 | 論理学の発達(5) |
8 | 論理学の発達(6) |
9 | 軍事と計算機 |
10 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(1) |
11 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(2) |
12 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(3) |
13 | 科学哲学の一環としての人工知能の哲学(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業外でも関連する論点を収集しておくこと.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 毎回のコメントシート(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 照井一成 | コンピュータは数学者になれるのか | 青土社 | 2015 | 9784791768516 |
その他 (Others) | |||||
他にも授業中に指示する |