日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
人工知能科学研究科/Graduate School of Artificial Intelligence and ScienceGraduate School of Artificial Intelligence and Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VR701/VR701VR701 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
輪講/Lectures in TurnLectures in Turn |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
AIR6600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Habituation of researcher lifestyle
To present a summary of an academic paper of students' interests. Each participant choose papers to present according to her/his own research topic. The summary should help other students who have not read the paper to understand its significance and outline of the method. The instruction language is Japanese, but non-native speakers of Japanese may give presentations in English. Students to present her/his paper at a conference may use the class meeting for practice; give a talk on the papers you cite, too. Those students who have not decide concrete research topics may join the conversation to verbalize and formulate her/his own research questions.
1 | ガイダンス: 立教大学での文献ツールの概要/ Guidance: introduction to reference tools at Rikkyo University |
2 | 学生発表/ student presentation |
3 | 学生発表/ student presentation |
4 | 学生発表/ student presetation |
5 | 学生発表/ student presetation |
6 | 学生発表/ student presentation |
7 | 学生発表/ student presentation |
8 | 学生発表/ student presentation |
9 | 学生発表/ student presentation |
10 | 学生発表/ student presentation |
11 | 学生発表/ student presentation |
12 | 学生発表/ student presentation |
13 | 学生発表/ student presentation |
14 | まとめ/ Wrap-up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
オンライン onilne |
論文を探して読み、そのうち関心を持った論文について授業用要旨を作成する.他の履修者の要旨を読み、可能なら当該論文及び引用されている資料にあたる.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内発表・質疑応答(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
文献渉猟能力、読解力、要旨作成能力.プレゼンテーション能力 / Skills to find, read, and summarize academic articles. Presentation skills.
オンライン授業に必要な機器/ Zoom
本科目は、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営される。
論文を日常的に読む習慣を身に着ける
Habituation of researcher lifestyle
毎回各受講者が関心に沿った論文を選び、その論文を読んでいない人が概略を理解できるような要旨を発表する.授業は原則として日本語で行いますが、日本語ネイティブでない場合英語での発表も可とします.学会や研究会での発表を考えている方はご自分の発表練習の機会とすることができます.その場合引用文献についても発表してください.またテーマが定まっていない方は、その時点での関心を言語化し、リサーチクエスチョンとして立ち上げる機会としてください.
To present a summary of an academic paper of students' interests. Each participant choose papers to present according to her/his own research topic. The summary should help other students who have not read the paper to understand its significance and outline of the method. The instruction language is Japanese, but non-native speakers of Japanese may give presentations in English. Students to present her/his paper at a conference may use the class meeting for practice; give a talk on the papers you cite, too. Those students who have not decide concrete research topics may join the conversation to verbalize and formulate her/his own research questions.
1 | ガイダンス: 立教大学での文献ツールの概要/ Guidance: introduction to reference tools at Rikkyo University |
2 | 学生発表/ student presentation |
3 | 学生発表/ student presentation |
4 | 学生発表/ student presetation |
5 | 学生発表/ student presetation |
6 | 学生発表/ student presentation |
7 | 学生発表/ student presentation |
8 | 学生発表/ student presentation |
9 | 学生発表/ student presentation |
10 | 学生発表/ student presentation |
11 | 学生発表/ student presentation |
12 | 学生発表/ student presentation |
13 | 学生発表/ student presentation |
14 | まとめ/ Wrap-up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
オンライン onilne |
論文を探して読み、そのうち関心を持った論文について授業用要旨を作成する.他の履修者の要旨を読み、可能なら当該論文及び引用されている資料にあたる.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内発表・質疑応答(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
文献渉猟能力、読解力、要旨作成能力.プレゼンテーション能力 / Skills to find, read, and summarize academic articles. Presentation skills.
オンライン授業に必要な機器/ Zoom
本科目は、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営される。