日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV034/VV034VV034 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this seminar is for students to solidify the structures of their theses by striving to clarify research themes and methodologies, and learning specific methods for writing academic papers and other basic knowledge and skills required to write master’s theses. Each student will learn how to properly position in their thesis the theories and models that form the basis of their thesis.
Classes revolve around students’ presentations of how the previous research they have gathered on their research themes relates to their research, and which theories and models form the basis of their research. In each class, students will create summaries to report on their research, and their classmates will offer comments on the reports. Thus, students are required to work diligently on their research and make enough progress to be able to give reports at each class meeting.
1 | イントロダクション |
2 | 研究テーマの設定1 |
3 | 研究テーマの設定2 |
4 | 先行研究について1 |
5 | 先行研究について2 |
6 | 先行研究について3 |
7 | 研究方法1 |
8 | 研究方法2 |
9 | 研究方法3 |
10 | 論文の構成1 |
11 | 論文の構成2 |
12 | 論文の構成3 |
13 | 学術的記述の方法について |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指導の中で,担当教員が適宜指示する。 |
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。
修士論文作成に向けて,研究テーマ,研究方法の明確化を図るとともに,論文執筆の具体的方法等,論文作成に必要な基礎知識と能力を身につけ,自分の論文の構成を固めることを目的とする。各自が自分の論文の基礎となる理論やモデルを適切に論文の中に位置づけることを目的とする。
The goal of this seminar is for students to solidify the structures of their theses by striving to clarify research themes and methodologies, and learning specific methods for writing academic papers and other basic knowledge and skills required to write master’s theses. Each student will learn how to properly position in their thesis the theories and models that form the basis of their thesis.
各自が集めた自分の研究テーマに関連する先行研究をどのように自分の研究に位置づけるのか,また,どの理論やモデルを自分の研究の基礎とするのかを発表していくことで授業を進める。毎回,参加者が自分の研究についてレジュメをもとに報告し,それについて他の参加者がコメントを出すという形で授業を進めるため,各自が自分の研究をしっかりと進め,毎回,進捗状況が報告できるようにしていく必要がある。
Classes revolve around students’ presentations of how the previous research they have gathered on their research themes relates to their research, and which theories and models form the basis of their research. In each class, students will create summaries to report on their research, and their classmates will offer comments on the reports. Thus, students are required to work diligently on their research and make enough progress to be able to give reports at each class meeting.
1 | イントロダクション |
2 | 研究テーマの設定1 |
3 | 研究テーマの設定2 |
4 | 先行研究について1 |
5 | 先行研究について2 |
6 | 先行研究について3 |
7 | 研究方法1 |
8 | 研究方法2 |
9 | 研究方法3 |
10 | 論文の構成1 |
11 | 論文の構成2 |
12 | 論文の構成3 |
13 | 学術的記述の方法について |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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指導の中で,担当教員が適宜指示する。 |
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。