日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV040/VV040VV040 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this seminar, students will learn how to read critically literature on art history and visual culture studies. They will learn different methodologies in the field and will be able to apply them in their study. They will be able to analyze visual artifacts and ultimately propose a new study approach.
We will read different types of primary and secondary literature on art history and visual culture to grasp states of research, methods and approaches, and rules on how to use primary documents. Students will actively apply the knowledge they acquired to their argument during each seminar and their presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
3 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
4 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
5 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
6 | 発表:履修生選択の作品の分析と検討 |
7 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
8 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
9 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
10 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
11 | 発表:履修生選択の作品と研究方法 |
12 | 作品の分析と検討:多視点の統合 |
13 | 作品の分析と検討:多視点の統合 |
14 | 期末報告(最終レポート含む) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自判断して、必要な準備、復習など遂行するだけではなく、応用的に広げていくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 中間報告(30%) 各回での参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
随時参考文献等は紹介する。 |
美術、アートを中心とする視覚的な表現(物)および視覚文化に関する研究動向を理解し、種々の資料を批判的に読み、研究方法を自らの研究に応用することができる。研究対象たる美術・アート作品、多様な視覚表現について、応用的な分析と考察ができ、自ら新たな研究方法を提示できる。
In this seminar, students will learn how to read critically literature on art history and visual culture studies. They will learn different methodologies in the field and will be able to apply them in their study. They will be able to analyze visual artifacts and ultimately propose a new study approach.
受講生の研究トピックをを踏まえ、一次資料や二次資料にかかわる研究書等を使用し、研究動向、研究方法、資料の取り扱いなどについて実践的に学び、演習時の討論や研究発表を通じて応用していく。
We will read different types of primary and secondary literature on art history and visual culture to grasp states of research, methods and approaches, and rules on how to use primary documents. Students will actively apply the knowledge they acquired to their argument during each seminar and their presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
3 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
4 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
5 | 作品の分析と検討:視覚表現としての特質 |
6 | 発表:履修生選択の作品の分析と検討 |
7 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
8 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
9 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
10 | 作品の分析と検討:方法論とのかかわり |
11 | 発表:履修生選択の作品と研究方法 |
12 | 作品の分析と検討:多視点の統合 |
13 | 作品の分析と検討:多視点の統合 |
14 | 期末報告(最終レポート含む) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自判断して、必要な準備、復習など遂行するだけではなく、応用的に広げていくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 中間報告(30%) 各回での参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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随時参考文献等は紹介する。 |