日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV051/VV051VV051 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Teaching will further consolidate each student’s understanding of the knowledge and theories needed to conduct research and cover more thoroughly specific analysis and study toward the realization of writing a master’s thesis.
We will cultivate deeper understanding and consideration of how to view the findings, meanings and issues in existing research and how to link these areas to the individual student’s topic. Also, to allow us to think about what else is necessary in preparation for writing a thesis, teaching will be centered around student reports and debates.
1 | イントロダクション |
2 | テーマの再検討・1 |
3 | テーマの再検討・2 |
4 | 先行研究に関する考察・1 |
5 | 先行研究に関する考察・2 |
6 | 先行研究に関する考察・3 |
7 | 資料の収集と研究方法について・1 |
8 | 資料の収集と研究方法について・2 |
9 | 中間発表に基づく指導 |
10 | 理論的枠組みについて |
11 | 研究テーマの理論上の意義づけについて |
12 | 論文の構成について・1 |
13 | 論文の構成について・2 |
14 | 最終報告とまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業時に指示する。 |
学生各自が研究に必要な知識・理論等の理解をさらに深め,具体的な分析・考察等をさらに進めていき,修士論文執筆に向けて具体化していけるよう,指導を行う。
Teaching will further consolidate each student’s understanding of the knowledge and theories needed to conduct research and cover more thoroughly specific analysis and study toward the realization of writing a master’s thesis.
先行研究の成果や意義,問題点をどのように捉え,学生自身のテーマとどう関連づけていくべきかについて理解と考察を深め,論文執筆に向けてさらに何が必要かを考えるために,学生の報告・討論を中心に進めながら指導を行う。
We will cultivate deeper understanding and consideration of how to view the findings, meanings and issues in existing research and how to link these areas to the individual student’s topic. Also, to allow us to think about what else is necessary in preparation for writing a thesis, teaching will be centered around student reports and debates.
1 | イントロダクション |
2 | テーマの再検討・1 |
3 | テーマの再検討・2 |
4 | 先行研究に関する考察・1 |
5 | 先行研究に関する考察・2 |
6 | 先行研究に関する考察・3 |
7 | 資料の収集と研究方法について・1 |
8 | 資料の収集と研究方法について・2 |
9 | 中間発表に基づく指導 |
10 | 理論的枠組みについて |
11 | 研究テーマの理論上の意義づけについて |
12 | 論文の構成について・1 |
13 | 論文の構成について・2 |
14 | 最終報告とまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて授業時に指示する。 |