日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV064/VV064VV064 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of these lessons is for students to learn the necessary knowledge and skills to complete their master’s dissertations. Specifically, students will be able to deepen their understanding of the topics they have selected while improving their knowledge of research design and methods.
The content will focus on teaching students about the required literature for pursuing their research topics and the survey or experiment designs needed to conduct their research. Each lesson will focus on having students report their current research progress. The lessons will also explain the survey and experiment methods used in language and language-teaching research through concrete examples and by outlining the fundamentals of statistical analyses.
1 | オリエンテーション、修士論文とは何か |
2 | 学術論文の構成 |
3 | 理論および先行研究の重要性 |
4 | 研究をデザインする |
5 | 調査① |
6 | 調査② |
7 | 実験① |
8 | 実験② |
9 | 統計分析① |
10 | 統計分析② |
11 | 結果の書き方 |
12 | 分析、考察の書き方 |
13 | 最終報告会① |
14 | 最終報告会② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自、設定した研究テーマに沿って、文献調査を主体的に進め、毎回の授業には進捗状況を報告できるようにしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の進捗報告(40%) 最終報告書(40%) 進捗報告プレゼン(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する。 |
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。
本授業の目標は、受講者が各自の修士論文を完成させるために必要な知識やスキルを身につけることである。具体的には、受講者が各自設定したテーマについて理解を深め、研究デザイン、研究方法についての知見を深めることができる。
The objective of these lessons is for students to learn the necessary knowledge and skills to complete their master’s dissertations. Specifically, students will be able to deepen their understanding of the topics they have selected while improving their knowledge of research design and methods.
受講者が設定した研究テーマを遂行するために必要な文献講読、研究を進めるための調査や実験のデザインに対する指導を中心に行う。毎回の授業は、受講者がそれまで進めた研究報告を軸として行う。また、言語教育研究、言語研究に利用される調査や実験方法について具体例を示しながら説明するとともに、統計を使った分析方法の基礎も概観する。
The content will focus on teaching students about the required literature for pursuing their research topics and the survey or experiment designs needed to conduct their research. Each lesson will focus on having students report their current research progress. The lessons will also explain the survey and experiment methods used in language and language-teaching research through concrete examples and by outlining the fundamentals of statistical analyses.
1 | オリエンテーション、修士論文とは何か |
2 | 学術論文の構成 |
3 | 理論および先行研究の重要性 |
4 | 研究をデザインする |
5 | 調査① |
6 | 調査② |
7 | 実験① |
8 | 実験② |
9 | 統計分析① |
10 | 統計分析② |
11 | 結果の書き方 |
12 | 分析、考察の書き方 |
13 | 最終報告会① |
14 | 最終報告会② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自、設定した研究テーマに沿って、文献調査を主体的に進め、毎回の授業には進捗状況を報告できるようにしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の進捗報告(40%) 最終報告書(40%) 進捗報告プレゼン(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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授業で適宜紹介する。 |
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。