日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV083/VV083VV083 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this seminar, students will conduct their thesis research and write parts of their theses. They will address their research questions by following pertinent research designs.
Students will receive constructive guidance from the instructor in the course of their thesis research in second language acquisition (SLA) or related academic areas. Students should address their research questions by adopting research designs that have pertinent data analysis techniques. By the end of the semester, students should aim to complete writing a part of the results section of the thesis as well as updating the literature review. This seminar is primarily a tutorial for individual students, providing them with opportunities for occasional discussions with each other.
1 | 導入 |
2 | 研究調査等の個別指導(1) |
3 | 研究調査等の個別指導(2) |
4 | 研究調査等の個別指導(3) |
5 | 研究調査等の個別指導(4) |
6 | 研究調査等の個別指導(5) |
7 | 研究調査等の個別指導(6) |
8 | 論文執筆の個別指導(1) |
9 | 論文執筆の個別指導(2) |
10 | 論文執筆の個別指導(3) |
11 | 論文執筆の個別指導(4) |
12 | 論文執筆の個別指導(5) |
13 | 論文執筆の個別指導(6) |
14 | 論文執筆の個別指導(7) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
授業支援システムとして「Canvas LMS」を使用する。
修士論文の研究テーマおよび研究方法に基づいて本調査を実施し,データ分析を行い,修士論文を執筆する。
In this seminar, students will conduct their thesis research and write parts of their theses. They will address their research questions by following pertinent research designs.
第二言語習得およびその関連領域の研究テーマに関する修士論文の作成に向けて,具体的な指導をしていく。研究テーマおよび研究方法に基づいて本調査を実施し,データを分析する。今学期末までに,修士論文の先行研究レビューのアップデートとともに,調査結果の一部について執筆を終了させることを目指す。当演習は,基本的に各自の研究テーマに沿った個別指導とするが,随時,受講者間の討議も入れていく。
Students will receive constructive guidance from the instructor in the course of their thesis research in second language acquisition (SLA) or related academic areas. Students should address their research questions by adopting research designs that have pertinent data analysis techniques. By the end of the semester, students should aim to complete writing a part of the results section of the thesis as well as updating the literature review. This seminar is primarily a tutorial for individual students, providing them with opportunities for occasional discussions with each other.
1 | 導入 |
2 | 研究調査等の個別指導(1) |
3 | 研究調査等の個別指導(2) |
4 | 研究調査等の個別指導(3) |
5 | 研究調査等の個別指導(4) |
6 | 研究調査等の個別指導(5) |
7 | 研究調査等の個別指導(6) |
8 | 論文執筆の個別指導(1) |
9 | 論文執筆の個別指導(2) |
10 | 論文執筆の個別指導(3) |
11 | 論文執筆の個別指導(4) |
12 | 論文執筆の個別指導(5) |
13 | 論文執筆の個別指導(6) |
14 | 論文執筆の個別指導(7) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
授業支援システムとして「Canvas LMS」を使用する。