日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV094/VV094VV094 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In these lessons, students will gain the necessary knowledge and skills to complete their master’s dissertations. They will also be given concrete examples on how to analyze gathered data and deepen related discussions. This will ultimately aid them in completing their dissertations.
In these lessons, students will be provided with concrete examples on how to analyze the results of the surveys and experiments they have conducted in order to test their hypotheses or answer their research questions. They will also be taught how to deepen their discussion of these results. Each lesson will focus on the survey or experiment results obtained by each student. This will enable them to produce high-quality dissertations.
1 | 夏休みの進捗報告、今後のスケジュール |
2 | 進捗報告① |
3 | 進捗報告② |
4 | 進捗報告③ |
5 | 調査や実験結果の記載 |
6 | 調査、実験結果の分析① |
7 | 調査、実験結果の分析② |
8 | 考察 |
9 | 進捗報告④ |
10 | 進捗報告⑤ |
11 | 進捗報告⑥ |
12 | 進捗報告⑦ |
13 | 最終プレゼン① |
14 | 最終プレゼン② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は各自、毎回の授業でそれぞれの研究結果について報告できるよう、しっかりと準備をして授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
進捗報告(15% 4回)(60%) 最終プレゼン(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する |
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。
受講者が修士論文を完成させるために必要な知識やスキルを身につける。さらに、得られたデータをどのように分析し、どのように考察を深めていくかについて、具体例を通して習得し、最終的に修士論文を完成させる。
In these lessons, students will gain the necessary knowledge and skills to complete their master’s dissertations. They will also be given concrete examples on how to analyze gathered data and deepen related discussions. This will ultimately aid them in completing their dissertations.
受講者が、各自の研究で立てた仮説やリサーチクエスチョンを明らかにするために実施した調査や実験の結果をどのように分析し、さらに考察を深めていくかについて、具体例を用いながら指導する。毎回の授業は、各受講者の得た調査結果や実験結果を軸として進め、各受講者が完成度の高い修士論文を作成できるように導く。
In these lessons, students will be provided with concrete examples on how to analyze the results of the surveys and experiments they have conducted in order to test their hypotheses or answer their research questions. They will also be taught how to deepen their discussion of these results. Each lesson will focus on the survey or experiment results obtained by each student. This will enable them to produce high-quality dissertations.
1 | 夏休みの進捗報告、今後のスケジュール |
2 | 進捗報告① |
3 | 進捗報告② |
4 | 進捗報告③ |
5 | 調査や実験結果の記載 |
6 | 調査、実験結果の分析① |
7 | 調査、実験結果の分析② |
8 | 考察 |
9 | 進捗報告④ |
10 | 進捗報告⑤ |
11 | 進捗報告⑥ |
12 | 進捗報告⑦ |
13 | 最終プレゼン① |
14 | 最終プレゼン② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は各自、毎回の授業でそれぞれの研究結果について報告できるよう、しっかりと準備をして授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
進捗報告(15% 4回)(60%) 最終プレゼン(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業で適宜紹介する |
1)授業は各受講者が主体となるディスカッションを通して行われるため、受講者は各自が自分のテーマについて自発的に調べ、発表することが求められる。
2)各参加者のプレゼンテーションについては、次の回の授業でフィードバックを行う。
3)連絡事項、資料の配付などはCanvas LMSを通して実施する。