日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV117/VV117VV117 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6513 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2024.5.24付シラバス変更(授業形態・授業形態補足事項) 変更前:対面(全回対面) |
1. To position individual research/analysis in the previous researches on international cooperation.
2. To conduct individual research on a topic of your choice and consolidate findings in a way that is conductive to writing a master's thesis.
This course aims to help students precisely determine a research topic and method for their thesis. To achieve this goal, students will have to engage with texts on theoretical foundations, research methods, and scientific discussions relating to international cooperation and development. Students will review relevant research and will present their own ideas for research.
1 | Orientation |
2 | Education and Academic Writing |
3 | Education and Academic Writing |
4 | Education and Academic Writing |
5 | Preparation for Presentation |
6 | Preparation for Presentation |
7 | Presentation |
8 | Reflection and Wrap-up |
9 | Presentation |
10 | Reflection and Wrap-up |
11 | Presentation |
12 | Reflection and Wrap-up |
13 | Academic Writing (final check) |
14 | Final Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指導の中で,担当教員が適宜指示する。 |
フィードバックは随時授業内で行う。
1.国際協力分野の先行研究に、自身の調査・分析結果を位置づけられるようにする。
2.各自が設定した研究テーマについて教員の指導の下に個別研究を実施し、修士論文につながる成果をまとめられるようにする。
1. To position individual research/analysis in the previous researches on international cooperation.
2. To conduct individual research on a topic of your choice and consolidate findings in a way that is conductive to writing a master's thesis.
国際協力, 途上国の開発に関する具体的現象を研究対象に, 理論的枠組, 分析, 考察する方法, 研究対象についての専門知識を踏まえながら, 先行研究および研究方法の動向を理解したうえで, 研究テーマ, 方法を具体化する。受講者は研究テーマに関連する先行研究のレビュー, 研究対象についての調査成果を発表し, 議論をしながら論文執筆に関する具体的な指導を行う。
This course aims to help students precisely determine a research topic and method for their thesis. To achieve this goal, students will have to engage with texts on theoretical foundations, research methods, and scientific discussions relating to international cooperation and development. Students will review relevant research and will present their own ideas for research.
1 | Orientation |
2 | Education and Academic Writing |
3 | Education and Academic Writing |
4 | Education and Academic Writing |
5 | Preparation for Presentation |
6 | Preparation for Presentation |
7 | Presentation |
8 | Reflection and Wrap-up |
9 | Presentation |
10 | Reflection and Wrap-up |
11 | Presentation |
12 | Reflection and Wrap-up |
13 | Academic Writing (final check) |
14 | Final Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%) 報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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指導の中で,担当教員が適宜指示する。 |
フィードバックは随時授業内で行う。