日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV159/VV159VV159 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC5130 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to prepare MA students to conduct independent research in language and communication studies. Specifically, students will learn to (a) critically evaluate extant literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish their findings in the form of academic papers.
Through lectures and hands-on sessions, students will learn basic knowledge and skills required for conducting MA research in the field of language and communication studies. Topics covered will include validity and reliability, different kinds of scales (ratio, interval, ordinal, and nominal), descriptive statistics (means, variances, standard deviations, kurtosis, and skewness), normal distribution, deviation values, inferential statistics, effect sizes, and reference management and citations.
1 | イントロダクション |
2 | 研究計画の立て方 |
3 | 妥当性と信頼性 |
4 | 記述統計 |
5 | 推測統計 |
6 | Reviewing the literature |
7 | Methodological approach |
8 | The dissertation proposal |
9 | Data collection |
10 | Data analysis |
11 | General writing guidelines |
12 | How to write a lot |
13 | Writing the literature review |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 課題(40%) クラスへの貢献度などの平常点(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lindy Woodrow | Doing a Master's Dissertation in TESOL and Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 9781138587298 |
毎週20ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。
修士課程レベルの言語コミュニケーション研究を行う上で必要な知識を習得し、自立した研究者としての基盤を確立することを目指す。具体的には、先行研究を批判的に考察した上で研究テーマを設定し、データを収集、研究成果を論文として発表する能力を養う。
The purpose of this course is to prepare MA students to conduct independent research in language and communication studies. Specifically, students will learn to (a) critically evaluate extant literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish their findings in the form of academic papers.
修士課程レベルの言語コミュニケーション研究を行う上で必要な知識を、講義および演習を通して学ぶ。具体的には、研究計画の立て方、妥当性と信頼性、様々な尺度(比例尺度・間隔尺度・順序尺度・名義尺度)、記述統計(平均、分散、標準偏差、歪度、尖度)、正規分布、偏差値、推測統計、効果量、文献管理と引用等について扱う。
授業は受講生による発表およびディスカッションを中心に進める。発表担当者は担当箇所(各回20ページ程度)の要点をまとめ、発表することが求められる。
Through lectures and hands-on sessions, students will learn basic knowledge and skills required for conducting MA research in the field of language and communication studies. Topics covered will include validity and reliability, different kinds of scales (ratio, interval, ordinal, and nominal), descriptive statistics (means, variances, standard deviations, kurtosis, and skewness), normal distribution, deviation values, inferential statistics, effect sizes, and reference management and citations.
1 | イントロダクション |
2 | 研究計画の立て方 |
3 | 妥当性と信頼性 |
4 | 記述統計 |
5 | 推測統計 |
6 | Reviewing the literature |
7 | Methodological approach |
8 | The dissertation proposal |
9 | Data collection |
10 | Data analysis |
11 | General writing guidelines |
12 | How to write a lot |
13 | Writing the literature review |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 課題(40%) クラスへの貢献度などの平常点(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lindy Woodrow | Doing a Master's Dissertation in TESOL and Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 9781138587298 |
毎週20ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。