日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV201
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン授業は8回、14回を予定。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number ICC6140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Develop the basic knowledge required for studying language, specifically themes associated with meaning, and cultivate critical thinking skills for considering semantic perspectives from many different standpoints.

【Course Contents】

While including lectures to introduce basic knowledge of semantics, we will read documents and conduct debates related to the themes treated in the class, to think about problems that exist within semantics. As themes of semantics in linguistics proper, lexical semantics will be treated mainly in this class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 意味とコミュニケーション
2 意味と認識の社会的形成
3 近代言語学以前における意味に関する論考
4 記号論と意味論
5 構造主義言語学における語の意味の扱い
6 多義性の構造
7 語彙における意味関係
8 中間発表または提出物に基づく討論
9 意味論における要素還元主義の問題
10 多義性再考:基本的意味説
11 多義性再考:認知言語学の観点から
12 メタファー・メトニミーと転義的用法
13 意味論におけるメトニミーの重要性
14 最終提出物に向けての討論

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
中間レポート(30%)
出席および授業参加度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定せず、その都度プリント資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて授業中に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】