日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV202/VV202VV202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed to provide a clear understanding of the issue of instructed second language (L2) pragmatics. Students will gain fundamental and comprehensive knowledge of both related second language acquisition (SLA) theories and general research methods for instructional effects in L2 pragmatics.
In second language pragmatics, one of the research areas in SLA, an attempt has been made to explore possibilities of learners acquiring their L2 pragmatic competence in classroom settings. In this course, we will focus on teaching pragmatics, but from different theoretical perspectives. The target theories will include Noticing Hypothesis, Skill Acquisition Theory, and Usage-based Model, all of which are the major theories in the cognitive and psychological approaches to SLA. We will examine the findings of empirical studies undertaken within the framework of these theories.
1 | 導入 |
2 | 注意と気づき:理論的背景 |
3 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(1) |
4 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(2) |
5 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(3) |
6 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(4) |
7 | 技能習得理論:理論的背景 |
8 | 技能習得理論と語用論的能力の習得(1) |
9 | 技能習得理論と語用論的能力の習得(2) |
10 | 用法基盤モデル:理論的背景 |
11 | 用法基盤モデルと語用論的能力の習得(1) |
12 | 用法基盤モデルと語用論的能力の習得(2) |
13 | 最終レポートについての発表 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題提出および口頭発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Martínez-Flor, A., Sánchez-Hernández, A., & Barón, J. | L2 Pragmatics in Action | John Benjamins Publishing Company | 2023 | 9789027213655 |
2 | Taguchi, N., & Roever, C. | Second Language Pragmatics | Oxford University Press | 2017 | 9780194200585 |
英語論文の読解が中心となるので、高度な英文読解能力を要する。
資料の配付,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。
教室内での第二言語語用論的能力の習得に関する研究に焦点を当て,その理論的背景についての理解を深めるとともに,同分野での調査研究方法全般についての基礎的な知識を獲得する。
This course is designed to provide a clear understanding of the issue of instructed second language (L2) pragmatics. Students will gain fundamental and comprehensive knowledge of both related second language acquisition (SLA) theories and general research methods for instructional effects in L2 pragmatics.
第二言語習得研究の一分野としての「第二言語語用論」では,教室内での指導をとおして第二言語語用論的能力の習得の可能性を探る試みが行われてきた。この講義では,同テーマを扱った研究に焦点を当てるが,複数の理論的枠組みにおいて考察する。対象とする理論的枠組みとは,第二言語習得研究の認知心理学的アプローチの中心的な理論である「気づき仮説」・「技能習得理論」・「用法基盤モデル」である。それぞれの理論的枠組みにおいて実践された実証研究の成果を検証する。
In second language pragmatics, one of the research areas in SLA, an attempt has been made to explore possibilities of learners acquiring their L2 pragmatic competence in classroom settings. In this course, we will focus on teaching pragmatics, but from different theoretical perspectives. The target theories will include Noticing Hypothesis, Skill Acquisition Theory, and Usage-based Model, all of which are the major theories in the cognitive and psychological approaches to SLA. We will examine the findings of empirical studies undertaken within the framework of these theories.
1 | 導入 |
2 | 注意と気づき:理論的背景 |
3 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(1) |
4 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(2) |
5 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(3) |
6 | 気づき仮説と語用論的能力の習得(4) |
7 | 技能習得理論:理論的背景 |
8 | 技能習得理論と語用論的能力の習得(1) |
9 | 技能習得理論と語用論的能力の習得(2) |
10 | 用法基盤モデル:理論的背景 |
11 | 用法基盤モデルと語用論的能力の習得(1) |
12 | 用法基盤モデルと語用論的能力の習得(2) |
13 | 最終レポートについての発表 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題提出および口頭発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Martínez-Flor, A., Sánchez-Hernández, A., & Barón, J. | L2 Pragmatics in Action | John Benjamins Publishing Company | 2023 | 9789027213655 |
2 | Taguchi, N., & Roever, C. | Second Language Pragmatics | Oxford University Press | 2017 | 9780194200585 |
英語論文の読解が中心となるので、高度な英文読解能力を要する。
資料の配付,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。