日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV203/VV203VV203 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
複数言語習得と言語間の影響 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will gain understanding of the language-internal and language-external factors inducing Cross-linguistic influence (CLI) and the mechanism of interaction in bi/multilingual language acquisition from multiple perspectives.
The study of Cross-linguistic influence (language transfer), which is the main characteristic of multiple language acquisition and use, is expanding to include not only the traditional transfer from the first language to the second/third languages, but also the so-called backward transfer from the second/third languages to the first language, as well as the mutual effects among languages in the simultaneous acquisition of multiple languages. In this course, we will give an overview of the various theories in linguistics and psycholinguistics that explain these phenomena. The first half of the course will review language transfer research and theories that have been proposed in second language acquisition research, as well as theories and hypotheses gained from recent research on language interaction in simultaneous bilingual and multilingual acquisition. The second half of the course will examine how and under what conditions languages actually interact at the lexical, morphological, syntactic, pragmatic, discourse, and conceptual levels through reading current research articles and hands-on data analysis. We further explore the relationship between CLI and the development of contact languages.
1 | 授業の概要と導入 :多言語接触と多言語状況 |
2 | SLA研究における言語間の影響(1)各種仮説 |
3 | SLA研究における言語間の影響(2)近年の動向 |
4 | 同時バイリンガル研究と言語間の影響 |
5 | 多言語習得と言語間の影響 |
6 | 言語間の影響の分析方法 |
7 | 語彙・意味レベルの影響 |
8 | 統語形態素レベルの影響 |
9 | 語用、談話レベルの影響 |
10 | 概念レベルの影響 |
11 | データ分析 |
12 | 言語接触と言語間の影響 |
13 | 言語間の影響と言語変化 |
14 | 最終レポート発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度、(30%) 課題提出および口頭発表(40%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業で指示をする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jarvis, Scott & Pavlenko, Aneta | Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. | Routledge | 2010 | 9780415879811 |
2 | Odlin, Terence | Language Transfer: Cross-Linguistic Influence in Language Learning | Cambridge University Press | 2010 | 9780521378093 |
3 | Yu, Liming & Odlin, Terence | New Perspectives on Transfer in Second Language Learning | Multilingual Matters | 2015 | 9781783094325 |
4 | Alonso, Rosa A. | Crosslinguistic Influence in Second Language Acquisition. | Multilingual Matters | 2016 | 9781783094813 |
複数言語習得・使用の過程で見られる言語間の影響(Cross-linguistic influence, CLI)について、それが生じる言語内の各種要因や相互作用のメカニズムについて多角的な視点から理解することができる。
Students will gain understanding of the language-internal and language-external factors inducing Cross-linguistic influence (CLI) and the mechanism of interaction in bi/multilingual language acquisition from multiple perspectives.
複数言語習得・使用の主たる特徴である言語間の影響(言語転移)の研究は、従来の第1言語から第2、第3言語への転移のみならず、第2、第3言語から第1言語への逆行転移、複数言語同時習得における言語間の相互の影響等、その研究対象が広がりつつある。本科目ではこれらの現象を説明する言語学、心理言語学の各種理論について概観する。授業前半では、第二言語習得研究で行われてきた言語転移研究と各種理論、そして近年の二言語同時習得や多言語習得における言語間相互作用研究に基づく理論・仮説を概観する。後半は、語彙、形態素、統語、語用、談話、概念等の各レベルにおいて実際にどのような形で、またどのような条件下で言語が影響し合うのかについてデータ分析も交え検証する。さらには言語間の影響と接触言語の発達との関連性についても考察する。
The study of Cross-linguistic influence (language transfer), which is the main characteristic of multiple language acquisition and use, is expanding to include not only the traditional transfer from the first language to the second/third languages, but also the so-called backward transfer from the second/third languages to the first language, as well as the mutual effects among languages in the simultaneous acquisition of multiple languages. In this course, we will give an overview of the various theories in linguistics and psycholinguistics that explain these phenomena. The first half of the course will review language transfer research and theories that have been proposed in second language acquisition research, as well as theories and hypotheses gained from recent research on language interaction in simultaneous bilingual and multilingual acquisition. The second half of the course will examine how and under what conditions languages actually interact at the lexical, morphological, syntactic, pragmatic, discourse, and conceptual levels through reading current research articles and hands-on data analysis. We further explore the relationship between CLI and the development of contact languages.
1 | 授業の概要と導入 :多言語接触と多言語状況 |
2 | SLA研究における言語間の影響(1)各種仮説 |
3 | SLA研究における言語間の影響(2)近年の動向 |
4 | 同時バイリンガル研究と言語間の影響 |
5 | 多言語習得と言語間の影響 |
6 | 言語間の影響の分析方法 |
7 | 語彙・意味レベルの影響 |
8 | 統語形態素レベルの影響 |
9 | 語用、談話レベルの影響 |
10 | 概念レベルの影響 |
11 | データ分析 |
12 | 言語接触と言語間の影響 |
13 | 言語間の影響と言語変化 |
14 | 最終レポート発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度、(30%) 課題提出および口頭発表(40%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回授業で指示をする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jarvis, Scott & Pavlenko, Aneta | Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. | Routledge | 2010 | 9780415879811 |
2 | Odlin, Terence | Language Transfer: Cross-Linguistic Influence in Language Learning | Cambridge University Press | 2010 | 9780521378093 |
3 | Yu, Liming & Odlin, Terence | New Perspectives on Transfer in Second Language Learning | Multilingual Matters | 2015 | 9781783094325 |
4 | Alonso, Rosa A. | Crosslinguistic Influence in Second Language Acquisition. | Multilingual Matters | 2016 | 9781783094813 |