日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV205/VV205VV205 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
第二言語語彙習得 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
By the end of this course, students will be able to understand key concepts and theories in second language vocabulary acquisition and apply research to their own teaching and learning. Topics covered will include the goals of vocabulary learning, knowing a word, roles of the teacher, vocabulary learning strategies, multiword units, and vocabulary testing.
Through reading assignments, lectures, and group discussions, students will acquire basic principles of second language vocabulary acquisition. Students will also be asked to participate in a number of group activities to better understand the concepts and theories covered in class.
1 | イントロダクション |
2 | The goals of vocabulary learning (1) |
3 | The goals of vocabulary learning (2) |
4 | Knowing a word (1) |
5 | Knowing a word (2) |
6 | Teaching vocabulary and the roles of the teacher (1) |
7 | Teaching vocabulary and the roles of the teacher (2) |
8 | Word parts |
9 | Deliberate vocabulary learning from word cards |
10 | Finding and learning multiword units |
11 | Testing vocabulary knowledge and use (1) |
12 | Testing vocabulary knowledge and use (2) |
13 | Designing the vocabulary component of a language course |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 課題(40%) クラスへの貢献度などの平常点(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nation, I. S. P. | Learning vocabulary in another language (3rd ed.) | Cambridge University Press | 2022 | 1009096176 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中田達也 | 『英単語学習の科学』 | 研究社 | 2019 | 4327452890 |
毎週20~40ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語読解力が必要となる。
第二言語語彙習得に影響を与える様々な要因について学び、それらを外国語教育および学習に生かす方法について考察する。具体的には、覚えるべき語彙の選定方法、語彙知識の構成要素、教師の役割、語彙学習方略、定型表現の習得・処理・使用、語彙知識の測定等について理解を深める。
By the end of this course, students will be able to understand key concepts and theories in second language vocabulary acquisition and apply research to their own teaching and learning. Topics covered will include the goals of vocabulary learning, knowing a word, roles of the teacher, vocabulary learning strategies, multiword units, and vocabulary testing.
文献講読や講義を通して、第二言語語彙習得について学ぶ。第二言語語彙習得に関する最も包括的な概説書であるLearning vocabulary in another language (3rd ed.)を精読し、第二言語語彙習得のさまざまな側面について検討する。
授業は受講生による発表およびディスカッションを中心に進める。発表担当者は担当箇所(毎週20~40ページ程度)の要点をまとめ、発表することが求められる。
Through reading assignments, lectures, and group discussions, students will acquire basic principles of second language vocabulary acquisition. Students will also be asked to participate in a number of group activities to better understand the concepts and theories covered in class.
1 | イントロダクション |
2 | The goals of vocabulary learning (1) |
3 | The goals of vocabulary learning (2) |
4 | Knowing a word (1) |
5 | Knowing a word (2) |
6 | Teaching vocabulary and the roles of the teacher (1) |
7 | Teaching vocabulary and the roles of the teacher (2) |
8 | Word parts |
9 | Deliberate vocabulary learning from word cards |
10 | Finding and learning multiword units |
11 | Testing vocabulary knowledge and use (1) |
12 | Testing vocabulary knowledge and use (2) |
13 | Designing the vocabulary component of a language course |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 課題(40%) クラスへの貢献度などの平常点(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nation, I. S. P. | Learning vocabulary in another language (3rd ed.) | Cambridge University Press | 2022 | 1009096176 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中田達也 | 『英単語学習の科学』 | 研究社 | 2019 | 4327452890 |
毎週20~40ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語読解力が必要となる。