日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV205/VV205VV205 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
第二言語習得研究における再現研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The primary objectives of the course are to:
1. familiarise students with the significance and methodology of replication studies in second language acquisition research;
2. enable students to design replication research in second language acquisition; and
3. enable students to critically analyze previous replication studies in second language acquisition research
This course addresses the significance and implementation methods of replication studies in second language acquisition research, critically examining existing replication studies in students’ areas of interest. Students will also develop their own research plans using replication studies. To this end, students are required to engage with assigned readings, student presentations, and group discussion.
1 | イントロダクション |
2 | Ch.1 Introduction: Why Replication Research Matters |
3 | Ch.2 Finding a Study to Replicate |
4 | Ch.3 Planing Your Replication Research Project |
5 | Ch.4 What Kind of Replication Should You Do? (1) |
6 | Ch.5 What Kind of Replication Should You Do? (2) |
7 | Ch.6 Executing and Writing Up Your Replication Study (1) |
8 | Ch.7 Executing and Writing Up Your Replication Study (2) |
9 | Ch.8 Diseminating Your Research |
10 | Reading Week (independent research) |
11 | Replication studies selected by students (1) |
12 | Replication studies selected by students (2) |
13 | Replication studies selected by students (3) |
14 | Student research proposal presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
学生は、各週に指定された教科書の章や論文を読む必要がある。詳細は授業内にて提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
積極的な授業への貢献(25%) 学生プレゼンテーション(25%) 研究計画に関するプレゼンテーション(30%) 研究計画書(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Graeme Porte, Kevin McManus | Doing Replication Research in Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 1138657352 |
授業自体は日本語で実施しますが、毎週 20 ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。
https://shungosuzuki.wordpress.com/
この授業の主な目標は以下の通りです:
1. 第二言語習得研究における再現研究の意義とあり方について理解する
2. 第二言語習得研究における再現研究の研究計画を立てることができる
3. 第二言語習得研究における再現研究を用いた論文について批判的に考察する
The primary objectives of the course are to:
1. familiarise students with the significance and methodology of replication studies in second language acquisition research;
2. enable students to design replication research in second language acquisition; and
3. enable students to critically analyze previous replication studies in second language acquisition research
このコースでは、第二言語習得研究おける再現研究(Replication study)について、分野における意義や再現研究の実施方法について議論する。また受講者が関心のある領域における既存の再現研究を扱いながら批判的に考察し、自身でも再現研究を用いた研究計画を立案する。そのために、学生は読み物、プレゼンテーション、グループディスカッションに参加することが求められる。
This course addresses the significance and implementation methods of replication studies in second language acquisition research, critically examining existing replication studies in students’ areas of interest. Students will also develop their own research plans using replication studies. To this end, students are required to engage with assigned readings, student presentations, and group discussion.
1 | イントロダクション |
2 | Ch.1 Introduction: Why Replication Research Matters |
3 | Ch.2 Finding a Study to Replicate |
4 | Ch.3 Planing Your Replication Research Project |
5 | Ch.4 What Kind of Replication Should You Do? (1) |
6 | Ch.5 What Kind of Replication Should You Do? (2) |
7 | Ch.6 Executing and Writing Up Your Replication Study (1) |
8 | Ch.7 Executing and Writing Up Your Replication Study (2) |
9 | Ch.8 Diseminating Your Research |
10 | Reading Week (independent research) |
11 | Replication studies selected by students (1) |
12 | Replication studies selected by students (2) |
13 | Replication studies selected by students (3) |
14 | Student research proposal presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
学生は、各週に指定された教科書の章や論文を読む必要がある。詳細は授業内にて提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
積極的な授業への貢献(25%) 学生プレゼンテーション(25%) 研究計画に関するプレゼンテーション(30%) 研究計画書(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Graeme Porte, Kevin McManus | Doing Replication Research in Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 1138657352 |
授業自体は日本語で実施しますが、毎週 20 ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。
https://shungosuzuki.wordpress.com/