日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV206/VV206VV206 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
語学教育のためのスタンダード(Standard for Language Education) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to reflect on one's own foreign language learning, to understand the standards for language education referenced in language education and to acquire the ability to apply them to the field of language education.
Study about "ACTFL-OPI", "Jissen Japanese Standard", "Common European Framework of Reference for Languages", and "JF Standard for Japanese-Language Education". Discussions and study of teaching materials will be held on how they can be utilized in language education.
1 | 語学教育のスタンダードとは/ What is the standard for language education? |
2 | ACTFL-OPIを知ろう/ Get to know ACTFL-OPI! |
3 | ACTFL-OPIの理論と実践を学ぶ/ Learn the theory and practice of ACTFL-OPI |
4 | ACTFL-OPIのインタビューを学ぶ/ Learn about ACTFL-OPI interviews |
5 | 実践日本語教育スタンダード 言語活動・言語素材と話題/ "Jissen Japanese Standard": Language activities, language materials and topics |
6 | 私的領域(場所)の言語活動と難易度/ Language activities and difficulty in the private sphere (location) |
7 | 大学という場所における言語活動/ Language Activities at the University |
8 | 中間課題/ Midterm Task |
9 | CEFRの基本的な考え方/ Basic Concept of CEFR |
10 | CEFRが生まれた背景・CEFRが目指す言語教育/ Background of the CEFR and the CEFR's Goals for Language Education |
11 | CEFRが考える言語能力・CEFRから教育実践/ CEFR's concept of linguistic competence and CEFR to educational practice |
12 | JFスタンダード知識編/ JF Standard Knowledge Section |
13 | JFスタンダード実践編/ JF Standard Practice Section |
14 | 期末課題/ Final Task |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。/ Instructions on learning outside of class time will be given separately as necessary.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・レポート(Presentation and Report)(中間30%、期末30%)(60%) 平常点(Usual performance score)(授業内に指示した提出物30%、ディスカッション10%)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。/ No credits can be earned for students who do not attend at least 2/3 of the classes. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鎌田修他 | 『OPIによる会話能力の評価』 | 凡人社 | 2020 | 9784893589705 |
2 | 奥村三菜子他 | 『日本語教師のためのCEFR』 | くろしお出版 | 2016 | 9784874247013 |
3 | 山内博之他 | 『実践日本語教育スタンダード』 | ひつじ書房 | 2013 | 9784894764637 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Council of Europe | 『外国語教育Ⅱ 外国語の学習、教授、評価のためのヨーロッパ共通参照枠』 | 朝日出版社 | 2004 | 9784255002934 |
2 | 国際交流基金 | 『JF日本語教育スタンダード【新版】利用者のためのガイドブック(web版)』 | 国際交流基金 | 2017 |
自身の語学学習の経験や教授経験についてふり返り、発言できるようにしてください。
ネット上のツールを利用するためPCを持参してください。
・資料の配布、課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。
・毎週の発表者を決め、全員でディスカッションを行いながら、テキストを読み進めていくことを予定している。
・中間、期末発表の課題については「Canvas LMS」上で告知する。
・中間課題、期末課題の内容をレポートにして提出すること。後日「Canvas LMS」にてフィードバックを行う。
本科目では、自身の外国語学習を振り返ると共に、言語教育の基盤となる語学教育のためのスタンダードを理解し、語学教育の現場に生かす能力を身につけることを目標とする。
The purpose of this course is to reflect on one's own foreign language learning, to understand the standards for language education referenced in language education and to acquire the ability to apply them to the field of language education.
語学教育で参照されている語学教育のためのスタンダードのうち、「ACTFL言語運用能力基準」、「実践日本語教育スタンダード」、「外国語の学習、教授、評価のためのヨーロッパ共通参照枠」、「JFスタンダード」などについて学び、語学教育においてそれらをどのように生かすことができるかディスカッションや教材の検討を行う。
Study about "ACTFL-OPI", "Jissen Japanese Standard", "Common European Framework of Reference for Languages", and "JF Standard for Japanese-Language Education". Discussions and study of teaching materials will be held on how they can be utilized in language education.
1 | 語学教育のスタンダードとは/ What is the standard for language education? |
2 | ACTFL-OPIを知ろう/ Get to know ACTFL-OPI! |
3 | ACTFL-OPIの理論と実践を学ぶ/ Learn the theory and practice of ACTFL-OPI |
4 | ACTFL-OPIのインタビューを学ぶ/ Learn about ACTFL-OPI interviews |
5 | 実践日本語教育スタンダード 言語活動・言語素材と話題/ "Jissen Japanese Standard": Language activities, language materials and topics |
6 | 私的領域(場所)の言語活動と難易度/ Language activities and difficulty in the private sphere (location) |
7 | 大学という場所における言語活動/ Language Activities at the University |
8 | 中間課題/ Midterm Task |
9 | CEFRの基本的な考え方/ Basic Concept of CEFR |
10 | CEFRが生まれた背景・CEFRが目指す言語教育/ Background of the CEFR and the CEFR's Goals for Language Education |
11 | CEFRが考える言語能力・CEFRから教育実践/ CEFR's concept of linguistic competence and CEFR to educational practice |
12 | JFスタンダード知識編/ JF Standard Knowledge Section |
13 | JFスタンダード実践編/ JF Standard Practice Section |
14 | 期末課題/ Final Task |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。/ Instructions on learning outside of class time will be given separately as necessary.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・レポート(Presentation and Report)(中間30%、期末30%)(60%) 平常点(Usual performance score)(授業内に指示した提出物30%、ディスカッション10%)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。/ No credits can be earned for students who do not attend at least 2/3 of the classes. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鎌田修他 | 『OPIによる会話能力の評価』 | 凡人社 | 2020 | 9784893589705 |
2 | 奥村三菜子他 | 『日本語教師のためのCEFR』 | くろしお出版 | 2016 | 9784874247013 |
3 | 山内博之他 | 『実践日本語教育スタンダード』 | ひつじ書房 | 2013 | 9784894764637 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Council of Europe | 『外国語教育Ⅱ 外国語の学習、教授、評価のためのヨーロッパ共通参照枠』 | 朝日出版社 | 2004 | 9784255002934 |
2 | 国際交流基金 | 『JF日本語教育スタンダード【新版】利用者のためのガイドブック(web版)』 | 国際交流基金 | 2017 |
自身の語学学習の経験や教授経験についてふり返り、発言できるようにしてください。
ネット上のツールを利用するためPCを持参してください。
・資料の配布、課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。
・毎週の発表者を決め、全員でディスカッションを行いながら、テキストを読み進めていくことを予定している。
・中間、期末発表の課題については「Canvas LMS」上で告知する。
・中間課題、期末課題の内容をレポートにして提出すること。後日「Canvas LMS」にてフィードバックを行う。