日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV209
Theme・Subtitle 教育工学、教師教育学の視点からの日本語教育学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
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Credits 2
Course Number ICC6140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Understand methods of effectively using Japanese language teaching methods and educational media geared toward learner characteristics, and gain the ability to connect them to practice.

【Course Contents】

Classes revolve around important aspects of actual classroom situations within Japanese language education: diversity of learners, classroom management, the importance of teachers’ roles, course materials and teaching methods. In particular, we will focus on learning and developmental disabilities that require special attention in classrooms in recent years, and understand and consider the theoretical backgrounds of teachers’ attitudes and beliefs, effective teaching strategies, use of media, teaching methods and the like while considering how to help learners with those characteristics.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 教育とは何か
3 教育工学とは何か
4 外国語教育、外国語教育工学
5 21世紀型外国語教育とは、21世紀型日本語教育とは
6 教育をデザインする①
7 教育を、そして授業をデザインする②
8 態度とは何か
9 態度変容理論①
10 態度変容理論②
11 教師教育、教員養成とは
12 外国語教員の養成、何が必要か
13 21世紀に求められる日本語教員を養成する
14 振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(討論,質疑応答など)(50%)
報告およびレポートなどの提出物,各種テスト(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要なものは授業で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義も行うが,参加者自身の授業デザインや教材開発なども積極的に取り入れるので,参加者は毎回きちんと準備して授業に臨むこと。
受講生の発表、提出した課題については、次回の授業でフィードバックを実施する。
教材の配布や必要な連絡はCanvas LMSを通して実施する。

【注意事項 / Notice】