日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV404
Theme・Subtitle 異文化コミュニケーション研究への質的アプローチ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC6340
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To develop better understanding of qualitative research conventions in the field of Intercultural Communication through learning about different schools of thoughts.

【Course Contents】

Through a detailed overview of the major post-positivist traditions, we will deepen our understanding of qualitative orientations found in Intercultural Communication research and become familiar with working in them. Our reading will cover the interpretive, structuralist, critical, and "post" traditions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:ポスト実証主義の系譜と研究スタイル
2 批判理論と研究例の紹介
3 シンボリック相互作用論
4 シンボリック相互作用論の研究例/関連文献
5 ドラマツルギーとドラマティズム 
6 ドラマツルギーとドラマティズムの研究例/関連文献
7 エスノメソドロジー  
8 エスノメソドロジーの研究例/関連文献
9 エスノグラフィー
10 エスノグラフィーの研究例/関連文献
11 記号論と構造主義
12 記号論と構造主義の研究例/関連文献
13 ポスト構造主義 あるいは フェミニズム
14 ポスト構造主義 あるいは フェミニズムの研究例/関連文献

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の予習範囲や課題は, 授業内で別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
発表および討議への貢献度(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Prasad, P. 著(箕浦康子 監訳) 『質的研究のための理論入門:ポスト実証主義の諸系譜』 ナカニシヤ出版
その他 (Others)
原則,履修者の関心のある章を優先的に選び考察を深めることとする。また,関連する論考・研究論文(英語論文を含む)については適宜指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Prasad, P. Crafting qualitative research: Beyond positivist traditions Routledge 2018 24408877
その他 (Others)
指導の中で適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

「異文化コミュニケーション研究基礎論」を既に履修していることが望ましい。
履修者の積極的な討議参加を求める。各自,十分に文献を読み込んでくることを前提に授業を進める。
授業内容のテーマや順番は進度状況に応じて変更する可能性がある。

【注意事項 / Notice】