日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV408
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.6
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Credits 2
Course Number ICC6340
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The purpose of this course is to introduce linguistic anthropology, a discipline located between language studies and cultural anthropology that approaches the broad question of socioculture and its environment from the perspective of language and communication, and to strengthen the students’ understandings of the theoretical aspects of communication through the comprehension of the linguistic-anthropological view of language and communication.

【Course Contents】

In this course, we begin with observing the status of linguistic anthropology in relation to anthropology as a whole as well as the neighboring disciplines such as linguistics, linguistic pedagogy, cognitive science, pragmatics, and so on. Then, we move to the history of linguistic anthropology in the 20th and 21st centuries, explicating the linguistic-anthropological theories of communication advanced by Jakobson, Hymes, Gumperz, and Silverstein. Afterwards, we proceed to discuss two linguistic-anthropological case studies, one dealing with face-to-face interactions among young members of the American middle class, involving the construction of sociocultural identities and the interactions between cultural knowledge and communication, and the other dealing with communicative practices mediated by print mass media in modern Japan, involving geographical identity, gender, and cultural representations.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 言語と文化:言語人類学とは何か
2 人類学の構成と言語人類学の布置(一)
3 人類学の構成と言語人類学の布置(二)
4 言語人類学と隣接分野(一):ドイツ・ロマン派以降の言語研究の系譜
5 言語人類学と隣接分野(二):カント以降の人間学の系譜
6 20世紀言語人類学の変遷:ボアスからシルヴァスティンまで
7 20世紀文化人類学の変遷:解釈、構造、象徴、儀礼、日常行為
8 言語人類学のコミュニケーション・モデル(一):ヤコブソンの記号論(六機能モデル、詩的機能とテクスト生成、スピーチ・イヴェントと転換子)
9 言語人類学のコミュニケーション・モデル(二):ハイムズのコミュニケーションの民族誌(スピーチ・イヴェント、SPEAKINGモデル、コミュニケーションの適切さと効果)
10 言語人類学のコミュニケーション・モデル(三):ガンパーズの談話分析(状況的・隠喩的コード・スイッチング、コンテクスト化の合図)
11 言語人類学のコミュニケーション・モデル(四):シルヴァスティン(現代の社会文化記号論)
12 事例研究(一):アメリカ中流社会の成員たちのインタラクションに見られる、知とコミュニケーションの相互作用、および社会文化的アイデンティティの構築
13 現代言語人類学の記号論的「言説分析」:理論的枠組み
14 事例研究(二):日本のマス・メディアを通したインタラクションに見られる、地理的アイデンティティ、ジェンダー、(近現代・伝統)文化表象

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習については毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加(10%)
最終レポート(Final Report)(40%)
発表など(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小山亘 『コミュニケーション論のまなざし』 三元社 2012 9784883033133
その他 (Others)
Canvas LMSなどでレジュメを配布し、それに沿って授業は進行する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小山亘 『近代言語イデオロギー論』 三元社 2011 9784883032808
2 小山亘 『記号の思想』 三元社 2009 9784883032464
3 小山亘 『記号の系譜』 三元社 2008 9784883032198
4 小山亘 『翻訳とはなにか』 三元社 2022 9784883035533

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】