日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV504/VV504VV504 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ティム・インゴルド『応答しつづけよ』を読み、人類学を展望する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Tim Ingold, who emerged at the end of the 20th century in the post-structuralist and reflexive anthropological era, is an anthropologist with a strong momentum that is changing the value and outlook of the existing anthropology. In this course, we will read Ingold's latest work, "Correspondences" to see Ingold's vision of anthropology.This will help to develop a deeper understanding of the perspectives and theories.
In "Correspondences" Ingold discusses in great depth the concept of " correspondence" that he has discussed in his previous works and at the same time, he takes a number of artworks and installations and gives a critical review of them. In this course, we will develop a deeper understanding of Ingold's anthropology, which sees great potential in art.
1 | イントロダクション |
2 | 輪読 その1 森からの物語(1) |
3 | 輪読 その2 森からの物語(2) |
4 | 輪読 その3 唾を飛ばし、登り、舞い上がり、落ちる(1) |
5 | 輪読 その4 唾を飛ばし、登り、舞い上がり、落ちる(2) |
6 | 輪読 その5 地面へ(1) |
7 | 輪読 その6 地面へ(2) |
8 | 輪読 その7 地球の時代(1) |
9 | 輪読 その8 地球の時代(2) |
10 | 輪読 その9 線、折り目、スレッド(1) |
11 | 輪読 その10 線、折り目、スレッド(2) |
12 | 輪読 その11 言葉の愛のために(1) |
13 | 輪読 その12 言葉の愛のために(2) |
14 | 期末まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席および参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『応答しつづけよ』(仮) | 亜紀書房 | 2023 | 9784750517643 |
その他 (Others) | |||||
指定テキストは、2023年前半に刊行予定。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『人類学とは何か』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750515953 |
ポスト構造主義、再帰人類学の時代以降の20世紀末に登場したティム・インゴルドは、既存の人類学の価値や展望を大きく変えてしまう勢いのある人類学者である。本授業では、インゴルドの最新作『応答しつづけよ』(仮)を輪読して、インゴルドの見据える人類学を考える。そのことにより、視座や理論への理解を深める。
Tim Ingold, who emerged at the end of the 20th century in the post-structuralist and reflexive anthropological era, is an anthropologist with a strong momentum that is changing the value and outlook of the existing anthropology. In this course, we will read Ingold's latest work, "Correspondences" to see Ingold's vision of anthropology.This will help to develop a deeper understanding of the perspectives and theories.
インゴルドは、『応答しつづけよ』(仮)の中で、これまでの著作で論じてきた「応答」概念を掘り下げて論じていると同時に、アート作品やインスタレーションをたくさん取り上げて、それらを批評している。本授業では、アートに大いなる可能性を見い出しているインゴルドの人類学についての理解を深める。
In "Correspondences" Ingold discusses in great depth the concept of " correspondence" that he has discussed in his previous works and at the same time, he takes a number of artworks and installations and gives a critical review of them. In this course, we will develop a deeper understanding of Ingold's anthropology, which sees great potential in art.
1 | イントロダクション |
2 | 輪読 その1 森からの物語(1) |
3 | 輪読 その2 森からの物語(2) |
4 | 輪読 その3 唾を飛ばし、登り、舞い上がり、落ちる(1) |
5 | 輪読 その4 唾を飛ばし、登り、舞い上がり、落ちる(2) |
6 | 輪読 その5 地面へ(1) |
7 | 輪読 その6 地面へ(2) |
8 | 輪読 その7 地球の時代(1) |
9 | 輪読 その8 地球の時代(2) |
10 | 輪読 その9 線、折り目、スレッド(1) |
11 | 輪読 その10 線、折り目、スレッド(2) |
12 | 輪読 その11 言葉の愛のために(1) |
13 | 輪読 その12 言葉の愛のために(2) |
14 | 期末まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席および参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『応答しつづけよ』(仮) | 亜紀書房 | 2023 | 9784750517643 |
その他 (Others) | |||||
指定テキストは、2023年前半に刊行予定。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『人類学とは何か』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750515953 |