日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV504/VV504VV504 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ティム・インゴルドの『人類学とは何か』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We now face mounting inequality, escalating political violence, warring fundamentalisms and an environmental crisis. How can we fashion a world that has room for everyone, for generations to come? These are urgent questions, and Tim Ingold declares no other discipline is better placed to address them than anthropology. We learn why anthropology matters to us all, by reading Ingold's Anthropology.
In this class, students will read the Japanese translation of Tim Ingold’s Anthropology.
1 | イントロダクション |
2 | 第1章 他者を真剣に受け取ること(1) |
3 | 第1章 他者を真剣に受け取ること(2) |
4 | 第1章 他者を真剣に受け取ること(3) |
5 | 第2章 類似と差異(1) |
6 | 第2章 類似と差異(2) |
7 | 第3章 ある分断された学(1) |
8 | 第3章 ある分断された学(2) |
9 | 第4章 社会的なるものを再考する(1) |
10 | 第4章 社会的なるものを再考する(2) |
11 | 第5章 未来に向けた人類学(1) |
12 | 第5章 未来に向けた人類学(2) |
13 | 第5章 未来に向けた人類学(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業に備えて予習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『人類学とは何か』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750515953 |
特になし。
なし。
私たちは現在、貧富の格差、政治的な暴力、戦争や環境危機に直面している。万人にとっての、未来の世代にとっての居場所を私たちはいかにつくりだすことができるのだろうか?ティム・インゴルドは、こうした緊急の課題に応えることができるのは、人類学をおいて他にないと唱える。インゴルドの『人類学とは何か』を読み、なぜ人類学が今日重要なのかを学ぶ。
We now face mounting inequality, escalating political violence, warring fundamentalisms and an environmental crisis. How can we fashion a world that has room for everyone, for generations to come? These are urgent questions, and Tim Ingold declares no other discipline is better placed to address them than anthropology. We learn why anthropology matters to us all, by reading Ingold's Anthropology.
ティム・インゴルド著『人類学とは何か』(亜紀書房、2020年)を受講生で輪読する。
In this class, students will read the Japanese translation of Tim Ingold’s Anthropology.
1 | イントロダクション |
2 | 第1章 他者を真剣に受け取ること(1) |
3 | 第1章 他者を真剣に受け取ること(2) |
4 | 第1章 他者を真剣に受け取ること(3) |
5 | 第2章 類似と差異(1) |
6 | 第2章 類似と差異(2) |
7 | 第3章 ある分断された学(1) |
8 | 第3章 ある分断された学(2) |
9 | 第4章 社会的なるものを再考する(1) |
10 | 第4章 社会的なるものを再考する(2) |
11 | 第5章 未来に向けた人類学(1) |
12 | 第5章 未来に向けた人類学(2) |
13 | 第5章 未来に向けた人類学(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業に備えて予習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『人類学とは何か』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750515953 |
特になし。
なし。