日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV504/VV504VV504 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ティム・インゴルドの『世代とは何か』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We treat generations as a single layer that takes hold of the present, replaces its predecessors, and is in turn replaced by the younger generation. This idea that the working generation gradually comes to the fore as it lives its life, and then declines as it gives way to its successors, is based on the idea of progress in history that was cultivated in the Age of Enlightenment, according to Tim Ingold. This way of thinking about generations has become a major premise for the discussion of the social and environmental crises that we are facing. However, Ingold believes that if we continue to use this way of thinking, we will not be able to deal with the crises we are facing. In this class, we will read and discuss the anthropologist Ingold's theory of generations, and learn anthropological thought.
In this class, students will read the Japanese translation of Tim Ingold’s The Rise and Fall of Generation Now.
1 | イントロダクション |
2 | 第1章 世代と生の再生 |
3 | 第2章 人の生涯をモデル化する |
4 | 第3章 道を覚えていること |
5 | 第4章 不確実性と可能性(1) |
6 | 第4章 不確実性と可能性(2) |
7 | 第5章 喪失と絶滅 |
8 | 第6章 人類を再中心化する(1) |
9 | 第6章 人類を再中心化する(2) |
10 | 第7章 教育のやり方(1) |
11 | 第7章 教育のやり方(2) |
12 | 第8章 科学技術の後に(1) |
13 | 第8章 科学技術の後に(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回の授業に備えて予習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『世代とは何か』 | 亜紀書房 | 2024 | 9784750518589 |
特になし。
なし。
私たちは、世代を、現在を掌握し、前任者に取って代わり、それに前後して、後進者に取って代わられるひとつの層として扱っています。現役世代は生きている中で次第に表舞台に上がって活躍し、その後、後継者たちに道を譲る中で衰えていくというこの考えは、インゴルドによれば、啓蒙思想の中で培われた進歩史観に基づいているのです。そうした世代の捉え方こそが、私たちの目の前にある社会・環境危機をめぐる議論を進める上での大きな前提となってきたのです。しかし、その考え方を今後も用いるのであれば、私たちが直面している危機には処することはできないだろうというのが、インゴルドの見立てです。この授業では、人類学者インゴルドの世代論を取り上げて輪読し、人類学的思考を学びます。
We treat generations as a single layer that takes hold of the present, replaces its predecessors, and is in turn replaced by the younger generation. This idea that the working generation gradually comes to the fore as it lives its life, and then declines as it gives way to its successors, is based on the idea of progress in history that was cultivated in the Age of Enlightenment, according to Tim Ingold. This way of thinking about generations has become a major premise for the discussion of the social and environmental crises that we are facing. However, Ingold believes that if we continue to use this way of thinking, we will not be able to deal with the crises we are facing. In this class, we will read and discuss the anthropologist Ingold's theory of generations, and learn anthropological thought.
ティム・インゴルド著『世代とは何か』(亜紀書房、2024年)を受講生で輪読する。
In this class, students will read the Japanese translation of Tim Ingold’s The Rise and Fall of Generation Now.
1 | イントロダクション |
2 | 第1章 世代と生の再生 |
3 | 第2章 人の生涯をモデル化する |
4 | 第3章 道を覚えていること |
5 | 第4章 不確実性と可能性(1) |
6 | 第4章 不確実性と可能性(2) |
7 | 第5章 喪失と絶滅 |
8 | 第6章 人類を再中心化する(1) |
9 | 第6章 人類を再中心化する(2) |
10 | 第7章 教育のやり方(1) |
11 | 第7章 教育のやり方(2) |
12 | 第8章 科学技術の後に(1) |
13 | 第8章 科学技術の後に(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回の授業に備えて予習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ティム・インゴルド | 『世代とは何か』 | 亜紀書房 | 2024 | 9784750518589 |
特になし。
なし。