日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV504
Theme・Subtitle ティム・インゴルドの『世代とは何か』を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC6440
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We treat generations as a single layer that takes hold of the present, replaces its predecessors, and is in turn replaced by the younger generation. This idea that the working generation gradually comes to the fore as it lives its life, and then declines as it gives way to its successors, is based on the idea of progress in history that was cultivated in the Age of Enlightenment, according to Tim Ingold. This way of thinking about generations has become a major premise for the discussion of the social and environmental crises that we are facing. However, Ingold believes that if we continue to use this way of thinking, we will not be able to deal with the crises we are facing. In this class, we will read and discuss the anthropologist Ingold's theory of generations, and learn anthropological thought.

【Course Contents】

In this class, students will read the Japanese translation of Tim Ingold’s The Rise and Fall of Generation Now.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 第1章 世代と生の再生
3 第2章 人の生涯をモデル化する
4 第3章 道を覚えていること 
5 第4章 不確実性と可能性(1)
6 第4章 不確実性と可能性(2)
7 第5章 喪失と絶滅
8 第6章 人類を再中心化する(1)
9 第6章 人類を再中心化する(2)
10 第7章 教育のやり方(1)
11 第7章 教育のやり方(2)
12 第8章 科学技術の後に(1)
13 第8章 科学技術の後に(2)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回の授業に備えて予習をすること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
参加態度(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ティム・インゴルド 『世代とは何か』 亜紀書房 2024 9784750518589

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特になし。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

なし。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】