日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV508
Theme・Subtitle トランスナショナル日本・韓国映画/Transnational Japanese and Korean Films
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC6443
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to explore the regional affinities and transnationality of Japanese and Korean cinema. Through key concepts such as imperialism, postcolonialism, ethnicity, nationalism, gender, and sexuality, we will examine the identity and social significance of cinema from both regions as forms of popular art. Furthermore, the course seeks to enhance our understanding of screen culture, which fosters cultural solidarity and diversity through both human and industrial exchanges.

【Course Contents】

In this seminar, we will apply theoretical and analytical approaches in film studies, such as aesthetics, structure, auteur theory, genre, nonfiction cinema, reception, and criticism, to examine the works of representative directors of transnational Japanese and Korean cinema. These films, which explore themes of boundary-crossing lives, such as migration and diaspora, resonate with global audiences. We will focus on the directors' distinctive styles and trends in their works.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス&イントロダクション(シラバスの紹介及び説明)
2 論文構想発表(学生発表)
3 帝国日本が創造した植民地表象、朝鮮映画
映画美学ーフォーマリズムとリアリズム
4 北朝鮮・韓国映画における中国と日本、帝国主義の記憶
映画美学ーフォーマリズムとリアリズム
5 日本映画のなかの在日コリアン・在日映画
映画の構造ー物語と語り口
6 現代韓国映画と日本
映画の作家性ー作家としての映画監督
7 現代日本映画と韓国
映画の作家性ー作家としての映画監督
8 日韓映画交流とシネフィル文化 
映画ジャンル
9 グローバル日本と韓国映画
映画の受容と批評
10 在日映画・女性映画
ノンフィクション映画
11 学生発表及びまとめⅠ
12 学生発表及びまとめⅡ
13 学生発表及びまとめⅢ
14 学生発表及びまとめⅣ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
講義、発表、討論

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
受講の際は積極的に討論に参加することが求められます。加えて、授業で提示される映画と参考文献には必ず目を通してください。
Students are required to attend all classes and drive class discussions with their peers. Students must actively participate in class activities that include the submission of notes on the assigned reading materials and films.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業態度(30%)
発表(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 イ・ヒャンジン 『コリアン・シネマ――北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 みすず書房 2022 4622086646
2 ウォーレン バックランド 『フィルムスタディーズ入門: 映画を学ぶ楽しみ』 晃洋書房 2007 4771018588

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 梁 仁實 『朝鮮映画の時代』 法政大学出版局 2022 9784588603662
2 マイケル・ライアン, メリッサ・レノス 『Film Analysis 映画分析入門 』 フィルムアート社 2014 4845914395

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】