日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code VV511
Theme・Subtitle 地域研究から考える社会開発
(Considering Social Development)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.1
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Credits 2
Course Number ICC6440
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aims of this course are:
1. To be able to explain the concept of social development;
2. To be able to discuss issues of social development in so-called developing countries concretely;
3. To understand how to get involved with social development through participatory learning.

【Course Contents】

It has been revealed in recent years that economic growth does not necessarily bring poverty reduction in the region, and as a counter-concept, social development has attracted more attention. Social development covers various fields such as education, medical care, health and hygiene, disaster prevention, and the environment. At the same time, it is closely linked to development issues such as “residents’ participation in development,” the “gender gap in development,” and “socially vulnerable people.”
In this course, we will provide an overview of the concept of social development and discuss its issues in the so-called developing countries.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:「社会開発」とは何か
2 開発の主体とプロセス:誰が開発の担い手となるのか
3 貧困の概念
4 貧困の背景
5 保健・衛生:プライマリー・ヘルス・ケアの普及と課題
6 教育開発:初等教育の普及と課題
7 社会開発と児童労働①
8 社会開発と児童労働②
9 社会開発とNGO:NGOの世代論
10 世界の難民
11 難民問題と開発
12 難民キャンプと国際援助
13 日本の難民
14 社会開発の今後

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

01.授業内で指示した文献や映像資料を事前に読んでおくこと
02.講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
03.授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
04.次回の授業範囲を予習し、わからない用語の意味等の理解をしておくこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
担当報告の内容およびアクティブ・ラーニングの成果(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日下部尚徳 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人』 合同出版 2018 9784772613620
2 日下部尚徳 『ロヒンギャ問題とは何か』 明石書店 2019 9784750348698
3 日下部 尚徳 アジアからみるコロナと世界 我々は分断されたのか 毎日新聞出版 2022 9784620550039

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】