日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV511/VV511VV511 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
-Understand the historical background of development and peacebuilding and critically examine existing ideas.
―Accurately comprehend the content written in texts and explain it using relevant cases and concepts.
―Critically examine the concepts of development and peace, and discuss approaches to development that respect the needs and perspectives of local people.
In this course, we will read texts discussing various issues of development and peacebuilding, and examine the significance and challenges of development and peacebuilding studies. Additionally, we aim to cultivate a multifaceted perspective for analyzing the structural factors of conflicts, while also considering psychological aspects. Through this approach, we seek to engage in discussions on development and peacebuilding with a broad and comprehensive outlook.
1 | イントロダクション |
2 | テキスト(1)講読 |
3 | テキスト(1)講読 |
4 | テキスト(1)講読 |
5 | テキスト(1)講読 |
6 | テキスト(1)講読 |
7 | レポート課題内容の講評(1) |
8 | テキスト(2)講読 |
9 | テキスト(2)講読 |
10 | テキスト(2)講読 |
11 | テキスト(2)講読 |
12 | テキスト(2)講読 |
13 | テキスト(2)講読 |
14 | レポート課題内容の講評(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーション(30%) 中間レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | メアリー・B・アンダーソン | 『諸刃の援助―紛争地での援助の二面性』 | 明石書店 | 2006 | 4750323055 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ヴァミク・ヴォルカン | 『誇りと憎悪―民族紛争の心理学』 | 共同通信社 | 1999 | 4764104296 |
・開発・平和構築の歴史的背景を理解し、既存の考えを批判的に考察できる。
・テキストに書かれている内容を的確に理解し、関連する事例や概念を用いながら説明できる。
・開発・平和の概念を批判的に検討し、現地の人々のニーズや視点を尊重した開発の在り方について議論できる。
-Understand the historical background of development and peacebuilding and critically examine existing ideas.
―Accurately comprehend the content written in texts and explain it using relevant cases and concepts.
―Critically examine the concepts of development and peace, and discuss approaches to development that respect the needs and perspectives of local people.
本授業では、開発・平和構築の諸問題を論じているテキストを講読し、開発・平和構築研究の意義と課題を検討する。また、紛争の構造的な要因を多角的に分析する視点を養い、さらに心理的な部分にも考えを巡らせ、幅広い視野で開発・平和構築について議論したい。
In this course, we will read texts discussing various issues of development and peacebuilding, and examine the significance and challenges of development and peacebuilding studies. Additionally, we aim to cultivate a multifaceted perspective for analyzing the structural factors of conflicts, while also considering psychological aspects. Through this approach, we seek to engage in discussions on development and peacebuilding with a broad and comprehensive outlook.
1 | イントロダクション |
2 | テキスト(1)講読 |
3 | テキスト(1)講読 |
4 | テキスト(1)講読 |
5 | テキスト(1)講読 |
6 | テキスト(1)講読 |
7 | レポート課題内容の講評(1) |
8 | テキスト(2)講読 |
9 | テキスト(2)講読 |
10 | テキスト(2)講読 |
11 | テキスト(2)講読 |
12 | テキスト(2)講読 |
13 | テキスト(2)講読 |
14 | レポート課題内容の講評(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーション(30%) 中間レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | メアリー・B・アンダーソン | 『諸刃の援助―紛争地での援助の二面性』 | 明石書店 | 2006 | 4750323055 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ヴァミク・ヴォルカン | 『誇りと憎悪―民族紛争の心理学』 | 共同通信社 | 1999 | 4764104296 |