日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV524/VV524VV524 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
歴史的音楽学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students are expected to learn the methods of historical musicology thorough reading the critical editions of musical works. They will study the interpretation and analysis of the original sources and the genesis, reception and transmission of musical works.
This course aims to help students interpret the preface and the critical commentary on one of the volumes of Leipziger Ausgabe der Werke von Felix Mendelssohn Bartholdy. The original text is in German.
1 | 導入 |
2 | 作品総目録 |
3 | 旧全集、新全集 |
4 | 校訂版と実用版 |
5 | 音源探索 |
6 | 文献探索 |
7 | 作品成立の背景 |
8 | 作品の受容 |
9 | 原典資料の種類と性格 |
10 | 資料間の異同とその解釈 |
11 | 作曲・改訂プロセスの解明 |
12 | 演奏習慣の問題 |
13 | 楽譜以外の原典資料:書簡、回想、批評など |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講読 |
指導の中で適宜指示する。図書館所蔵の各種作曲家作品全集を活用されたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と参加(50%) 毎週の課題と成果物(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
西洋音楽史研究の基盤である批判的校訂楽譜を読み解き、作曲家作品研究の方法論を理解する。過去の音楽作品がいかに成立し、当時いかに受けとめられたのか、こんにちに至るまでいかに伝承され、いかに変遷してきたのか(変遷しない要素はあるのか)、資料を用いたアプローチを学ぶ。
In this course, students are expected to learn the methods of historical musicology thorough reading the critical editions of musical works. They will study the interpretation and analysis of the original sources and the genesis, reception and transmission of musical works.
ライプツィヒ版メンデルスゾーン作品集(いわゆる新メンデルスゾーン全集)ないしそれに準ずる校訂譜のいずれかを取り上げる。序文と校訂報告の講読と作品分析を交える。原語はドイツ語。
This course aims to help students interpret the preface and the critical commentary on one of the volumes of Leipziger Ausgabe der Werke von Felix Mendelssohn Bartholdy. The original text is in German.
1 | 導入 |
2 | 作品総目録 |
3 | 旧全集、新全集 |
4 | 校訂版と実用版 |
5 | 音源探索 |
6 | 文献探索 |
7 | 作品成立の背景 |
8 | 作品の受容 |
9 | 原典資料の種類と性格 |
10 | 資料間の異同とその解釈 |
11 | 作曲・改訂プロセスの解明 |
12 | 演奏習慣の問題 |
13 | 楽譜以外の原典資料:書簡、回想、批評など |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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講読 |
指導の中で適宜指示する。図書館所蔵の各種作曲家作品全集を活用されたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と参加(50%) 毎週の課題と成果物(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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コピーを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜指示する。 |