日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WA672/WA672WA672 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
ゲストスピーカーの都合によりオンラインとなる場合あり。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期1/Fall Semester1Fall Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5/Fri.G5 Fri.G5 , 金G6/Fri.G6, Fri.G6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG7300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期と合同 |
The course covers the historical transition, business models, strategies of luxury brand business in Japan market with the objective to clarify the positioning of luxury brand business and the meaning of "luxury."
The course will showcase multiple aspects of the latest industry situation, inviting several practitioners excelling in the business. Guest speakers will be composed of professionals in different fields (e.g. marketing / digital / e-commerce / sales / visual merchandising / design / outlet strategies / human resources / finance / management) to enable and deep-dive into the the systematic understanding of the luxury brand business. The lecturer will coordinate with the guest speakers to facilitate the class discussion and will lead the students to develop their own approaches to the thesis at the end of the course.
1 | ラグジュアリーブランド・マネジメント概論(本科目の目的と概要) |
2 | ゲストスピーカー講義1 |
3 | ゲストスピーカー講義2 |
4 | ゲストスピーカー講義3 |
5 | ゲストスピーカー講義4 |
6 | ゲストスピーカー講義5 |
7 | ゲストスピーカー講義6 |
8 | ゲストスピーカー講義7 |
9 | ゲストスピーカー講義8 |
10 | ゲストスピーカー講義9 |
11 | ゲストスピーカー講義10 |
12 | ゲストスピーカー講義11 |
13 | ゲストスピーカー講義12 |
14 | 総括講義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
概論講義にて当科目を通じて明らかにしたい論題(=各セメスター期末レポート)について授業外でも各自探究いただけると尚良い。また、各ゲストスピーカー講義における議論を深めるための準備により、実務とアカデミック双方からの思考を期待する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ディスカッションへの貢献(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | JNカプフェレ+Vバスティアン | The Luxury Strategy/ラグジュアリー戦略 | 東洋経済新報社 | 2017 | 9784492556825 |
本科目は博士課程前期課程と博士課程後期課程の合同授業となるが,後期課程の受講者においては,全ての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する。
日本におけるラグジュアリーブランドビジネスの変遷、ビジネスモデル、戦略等を体系的に網羅することにより、ラグジュアリーブランドビジネスとは、またラグジュアリーとはどういう状態のことなのか、ということを考察し明らかにする。
The course covers the historical transition, business models, strategies of luxury brand business in Japan market with the objective to clarify the positioning of luxury brand business and the meaning of "luxury."
日本のラグジュアリーブランドビジネスで活躍されている実務家をゲストスピーカーとしてお招きし、多様な角度から業界の最新動向を知る。ゲストスピーカーはそれぞれ異なる分野の専門家で予定され、ラグジュアリーブランドビジネスへの体系的・網羅的な理解が深まる構成となっている。(マーケティング・デジタル・Eコマース・セールス・ヴィジュアルマーチャンダイジング・デザイン・店舗展開・人事・ファイナンス・経営層等を予定)担当講師は全体のファシリテーターとして、最終的に当科目において明らかにする論題への解を学生自身が導き出せるよう、ゲストスピーカーと連携、各授業における議論の促進を図る。
The course will showcase multiple aspects of the latest industry situation, inviting several practitioners excelling in the business. Guest speakers will be composed of professionals in different fields (e.g. marketing / digital / e-commerce / sales / visual merchandising / design / outlet strategies / human resources / finance / management) to enable and deep-dive into the the systematic understanding of the luxury brand business. The lecturer will coordinate with the guest speakers to facilitate the class discussion and will lead the students to develop their own approaches to the thesis at the end of the course.
1 | ラグジュアリーブランド・マネジメント概論(本科目の目的と概要) |
2 | ゲストスピーカー講義1 |
3 | ゲストスピーカー講義2 |
4 | ゲストスピーカー講義3 |
5 | ゲストスピーカー講義4 |
6 | ゲストスピーカー講義5 |
7 | ゲストスピーカー講義6 |
8 | ゲストスピーカー講義7 |
9 | ゲストスピーカー講義8 |
10 | ゲストスピーカー講義9 |
11 | ゲストスピーカー講義10 |
12 | ゲストスピーカー講義11 |
13 | ゲストスピーカー講義12 |
14 | 総括講義 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
概論講義にて当科目を通じて明らかにしたい論題(=各セメスター期末レポート)について授業外でも各自探究いただけると尚良い。また、各ゲストスピーカー講義における議論を深めるための準備により、実務とアカデミック双方からの思考を期待する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ディスカッションへの貢献(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | JNカプフェレ+Vバスティアン | The Luxury Strategy/ラグジュアリー戦略 | 東洋経済新報社 | 2017 | 9784492556825 |
本科目は博士課程前期課程と博士課程後期課程の合同授業となるが,後期課程の受講者においては,全ての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する。