日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WD286/WD286WD286 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
理論・歴史研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH7210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
① Understanding the development of Japanese social welfare theory.
② Using historical research methods to promote own research.
③ Using your knowledge of Japanese social welfare theory to present at conferences and write papers.
We will use a theoretical history perspective to examine how "social welfare" has been explained in Japan and how the theory has developed.
After reviewing the social conditions and circumstances surrounding social welfare at the time of the paper's publication, reading the literature and academic papers.
1 | オリエンテーション 授業の進め方 社会福祉理論史 |
2 | 戦前(大正期以降)・戦時下の社会事業理論 |
3 | 終戦直後から1960年代中旬① 本質論争 |
4 | 終戦直後から1960年代中旬② 社会福祉固有の視点 |
5 | 1960年代中旬から1970年代中旬① 制度体系と行動体系 |
6 | 1960年代中旬から1970年代中旬② 運動論的視点 |
7 | 1970年代中旬から1980年代 経営論 |
8 | 1990年代以降 社会福祉理論の課題 ①(論文講読) |
9 | 1990年代以降 社会福祉理論の課題 ②(論文講読) |
10 | 1990年代以降 社会福祉理論の課題 ③(論文講読) |
11 | 社会福祉とは何か①(論文講読) |
12 | 社会福祉とは何か②(論文講読) |
13 | 社会福祉とは何か③(論文講読) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読する論文等を事前に閲読すること、担当となった論文についてはレジュメの作成を行うこと。
その他、授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(50%) プレゼンテーション(50%) |
備考 (Notes) | ||
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉田久一 | 『日本社会福祉理論史』 | 勁草書房 | 1995 | 4326651865 |
2 | 岩田正美監修/岩崎晋也編著 | 『リーディングス日本の社会福祉 社会福祉とは何か 理論と展開』 | 日本図書センター | 2011 | 4284303449 |
3 | 古川孝順 | 『社会福祉学の原理と政策』 | 有斐閣 | 2021 | 4641174652 |
①日本社会福祉理論の展開を理解する。
②歴史的研究の視点を自身の研究推進に役立てることができる。
③日本における社会福祉の理論に関する知見を、学会発表や論文執筆に結び付けることができる。
① Understanding the development of Japanese social welfare theory.
② Using historical research methods to promote own research.
③ Using your knowledge of Japanese social welfare theory to present at conferences and write papers.
日本では「社会福祉」がどのように説明されてきたのか、その理論がいかに展開してきたのかを理論史の視点を用いて検討する。
先行研究が発表された当時の社会情勢や社会福祉を取り巻く状況に関する講義を行ったうえで、文献・論文講読を実施する。
We will use a theoretical history perspective to examine how "social welfare" has been explained in Japan and how the theory has developed.
After reviewing the social conditions and circumstances surrounding social welfare at the time of the paper's publication, reading the literature and academic papers.
1 | オリエンテーション 授業の進め方 社会福祉理論史 |
2 | 戦前(大正期以降)・戦時下の社会事業理論 |
3 | 終戦直後から1960年代中旬① 本質論争 |
4 | 終戦直後から1960年代中旬② 社会福祉固有の視点 |
5 | 1960年代中旬から1970年代中旬① 制度体系と行動体系 |
6 | 1960年代中旬から1970年代中旬② 運動論的視点 |
7 | 1970年代中旬から1980年代 経営論 |
8 | 1990年代以降 社会福祉理論の課題 ①(論文講読) |
9 | 1990年代以降 社会福祉理論の課題 ②(論文講読) |
10 | 1990年代以降 社会福祉理論の課題 ③(論文講読) |
11 | 社会福祉とは何か①(論文講読) |
12 | 社会福祉とは何か②(論文講読) |
13 | 社会福祉とは何か③(論文講読) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読する論文等を事前に閲読すること、担当となった論文についてはレジュメの作成を行うこと。
その他、授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度(50%) プレゼンテーション(50%) |
備考 (Notes) | ||
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉田久一 | 『日本社会福祉理論史』 | 勁草書房 | 1995 | 4326651865 |
2 | 岩田正美監修/岩崎晋也編著 | 『リーディングス日本の社会福祉 社会福祉とは何か 理論と展開』 | 日本図書センター | 2011 | 4284303449 |
3 | 古川孝順 | 『社会福祉学の原理と政策』 | 有斐閣 | 2021 | 4641174652 |