日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WD314/WD314WD314 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会運動論の理論と方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火6/Tue.6 Tue.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH7110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The goals of this course are to
(1) Understand the main theories and methods of social movement studies, and compare their strengths and weaknesses.
(2) Apply the theory and method of social movement studies to each research on community development and social policy.
(3) Collect data and use it to present at academic conferences and write papers.
In recent years, social movements such as anti-nuclear movement and anti-security legislation movement in Japan, and the #MeToo movement and the Black Lives Matter movement in the world have been attracting attention again as the actors that change society. In addition, lobbying (advocacy) by NPOs has come to influence policies on themes such as anti-poverty, LGBT, and suicide countermeasures. In order to analyze these social movements, theories and methods of social movement studies have been accumulated in sociology and political science.
This course aims to learn the theory and methods of social movement studies in order to understand the dynamic aspects of community development and social policy. In the first half, we will read recent social movement-related literature (including English literature if necessary) by turns. In the second half, each student will make a presentation about their concerns and discuss it with everyone. By the end of the course, students should apply social movement studies to each research on community development and social policy.
1 | ガイダンス:授業の進め方、各自の問題関心などの確認 |
2 | 担当教員の研究紹介 |
3 | 社会運動論の基礎知識 |
4 | 文献の輪読① 『問いからはじめる社会運動論』第1章(仮) |
5 | 文献の輪読② 『問いからはじめる社会運動論』第2章(仮) |
6 | 文献の輪読③ 『問いからはじめる社会運動論』第3章(仮) |
7 | 文献の輪読④ 『問いからはじめる社会運動論』第4章(仮) |
8 | 文献の輪読⑤ 『問いからはじめる社会運動論』第5章(仮) |
9 | 文献の輪読⑥ 『問いからはじめる社会運動論』第6章(仮) |
10 | 各自の関心のある社会運動について報告① |
11 | 各自の関心のある社会運動について報告② |
12 | 各自の関心のある社会運動について報告③ |
13 | 各自の関心のある社会運動について報告④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前半の文献輪読では、担当者がレジュメを作成するだけでなく、担当者以外も文献を読んでいることを前提に授業を行うため、事前にテキストの該当箇所の熟読が必須である。
また後半の各自の報告では、担当者が資料を作成し、担当者以外もその資料に事前に目を通しておく必要がある。
これらの授業時間外学修として、1週あたり約4時間を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の文献報告(35%) 担当回の研究報告(35%) 議論等への参加状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 濱西栄司ほか | 『問いからはじめる社会運動論』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641150775 |
2 | 樋口直人ほか編 | 『3・11後の社会運動―8万人のデータから分かったこと』 | 筑摩書房 | 2020 | 9784480016980 |
3 | 原田峻 | 『ロビイングの政治社会学―NPO法制定・改正をめぐる政策過程と社会運動』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641174559 |
その他 (Others) | |||||
テキストは授業初回に履修者と相談して決定する。上記の他に別途指示する場合がある。 |
「社会運動」という言葉を聞くと、「過激なもの」「政治的に極端な主張を掲げるもの」といったイメージを持つかもしれませんが、皆さんが当たり前だと思っている現実が、当初は社会運動として始まったものが制度化され定着したものである場合も多くあります。本授業を通して、コミュニティ政策学の動態的(ダイナミック)な側面を体感していただければと思います。
受講生の皆さんの、継続的な授業出席と積極的な参加姿勢を望みます。授業に関連するテーマについて文献・新聞記事・インターネット等を調べて皆さんの問題関心を深めてください。
(1) 社会運動論の主要な理論と方法を理解し、それぞれの強みと弱みを比較できるようになること。
(2) 各自のコミュニティ政策研究に社会運動論の理論と方法を応用できるようになること。
(3) さらに、実際にデータ収集を行い学会発表や論文執筆に結び付けること。
The goals of this course are to
(1) Understand the main theories and methods of social movement studies, and compare their strengths and weaknesses.
(2) Apply the theory and method of social movement studies to each research on community development and social policy.
(3) Collect data and use it to present at academic conferences and write papers.
近年、国内では脱原発運動や反安保法制運動、世界では#MeToo運動やBlack Lives Matter運動など、社会を変える主体として社会運動が再び注目を集めている。また、反貧困、LGBT、自殺対策などのテーマにおいて、NPO等によるロビイング(アドボカシー)が政策に影響を与えるようになった。こうした社会運動を分析するために、社会学や政治学で社会運動論の理論と方法が蓄積されてきた。
本授業では、コミュニティ政策の動態的な側面を理解するため、社会運動論の理論と方法を習得することを目指す。前半では最近の社会運動関連の文献(必要に応じて英語文献を含む)を、担当者にレジュメで報告してもらいながら輪読する。後半では受講生に関心のある社会運動について調べて順番に報告してもらい、それについて全員で議論する。これらを通して、各自のコミュニティ政策研究に応用できるようになることを目指す。
In recent years, social movements such as anti-nuclear movement and anti-security legislation movement in Japan, and the #MeToo movement and the Black Lives Matter movement in the world have been attracting attention again as the actors that change society. In addition, lobbying (advocacy) by NPOs has come to influence policies on themes such as anti-poverty, LGBT, and suicide countermeasures. In order to analyze these social movements, theories and methods of social movement studies have been accumulated in sociology and political science.
This course aims to learn the theory and methods of social movement studies in order to understand the dynamic aspects of community development and social policy. In the first half, we will read recent social movement-related literature (including English literature if necessary) by turns. In the second half, each student will make a presentation about their concerns and discuss it with everyone. By the end of the course, students should apply social movement studies to each research on community development and social policy.
1 | ガイダンス:授業の進め方、各自の問題関心などの確認 |
2 | 担当教員の研究紹介 |
3 | 社会運動論の基礎知識 |
4 | 文献の輪読① 『問いからはじめる社会運動論』第1章(仮) |
5 | 文献の輪読② 『問いからはじめる社会運動論』第2章(仮) |
6 | 文献の輪読③ 『問いからはじめる社会運動論』第3章(仮) |
7 | 文献の輪読④ 『問いからはじめる社会運動論』第4章(仮) |
8 | 文献の輪読⑤ 『問いからはじめる社会運動論』第5章(仮) |
9 | 文献の輪読⑥ 『問いからはじめる社会運動論』第6章(仮) |
10 | 各自の関心のある社会運動について報告① |
11 | 各自の関心のある社会運動について報告② |
12 | 各自の関心のある社会運動について報告③ |
13 | 各自の関心のある社会運動について報告④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前半の文献輪読では、担当者がレジュメを作成するだけでなく、担当者以外も文献を読んでいることを前提に授業を行うため、事前にテキストの該当箇所の熟読が必須である。
また後半の各自の報告では、担当者が資料を作成し、担当者以外もその資料に事前に目を通しておく必要がある。
これらの授業時間外学修として、1週あたり約4時間を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の文献報告(35%) 担当回の研究報告(35%) 議論等への参加状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 濱西栄司ほか | 『問いからはじめる社会運動論』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641150775 |
2 | 樋口直人ほか編 | 『3・11後の社会運動―8万人のデータから分かったこと』 | 筑摩書房 | 2020 | 9784480016980 |
3 | 原田峻 | 『ロビイングの政治社会学―NPO法制定・改正をめぐる政策過程と社会運動』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641174559 |
その他 (Others) | |||||
テキストは授業初回に履修者と相談して決定する。上記の他に別途指示する場合がある。 |
「社会運動」という言葉を聞くと、「過激なもの」「政治的に極端な主張を掲げるもの」といったイメージを持つかもしれませんが、皆さんが当たり前だと思っている現実が、当初は社会運動として始まったものが制度化され定着したものである場合も多くあります。本授業を通して、コミュニティ政策学の動態的(ダイナミック)な側面を体感していただければと思います。
受講生の皆さんの、継続的な授業出席と積極的な参加姿勢を望みます。授業に関連するテーマについて文献・新聞記事・インターネット等を調べて皆さんの問題関心を深めてください。