日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Community and Human Services
Course Code WD802
Theme・Subtitle ・社会開発の意義
・市民社会の構成要素および社会開発を推進するうえでの役割 
・国際労働移動
The significance of social development.
The components of civil society and the role it plays in promoting social development. 
International Labour Migration.
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Face-to-face
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMH7110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Economic growth-oriented aid and development led by developed countries and international organizations have caused numerous social and environmental issues on a global scale. Therefore it is necessary for us to examine theory and practice to move away from the current economic growth-oriented paradigm and move toward social development that considers a people-centered approach and promotes well-being. In this class, you will study issues related to "the significance of social development" that have emerged from a critical review of large-scale development and aid by developed countries and international organizations through previous studies and discussions. You will also learn about civil society components and the role it plays in promoting social development. In addition, this class will focus on international labour migration.
Furthermore, this course aims not only to raise students' interest in global social issues and social development and cultivate their ability to analyze previous studies, but also to enable them to write academic papers and make presentations at academic conferences.

【Course Contents】

Developed countries among the OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) and international organizations have allowed economic growth in developing countries by modernizing industries and introducing modern technologies. What are the influences of aid and large-scale development on the poor living in rural areas? You will examine issues through previous studies on "the significance of social development" and "the role of civil society" that have come to be recognized as having large impacts. In this class, you are expected to prepare thoroughly, actively participate and participate in the discussion.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:演習の進め方についての確認
第1回目については,必ず参加するようにしてください
Introduction of class and outline.You are expected to attend the first class.
2 研究の背景, 理論, 先行研究, 用語の定義
Background of the study, Theory, previous study and definition of terms.
What is known about the background of social issues?:Based on your review of relevant previous studies.
3 研究課題および研究方法
What is your theme?
What made you interested in this subject?
Study methodology.
How to write the methods section of a research paper?
4 学生による報告とディスカッション(1)
Presentation. Participation in class discussion.
5 学生による報告とディスカッション(2)
Presentation. Participation in class discussion.
6 学生による報告とディスカッション(3)
Presentation. Participation in class discussion.
7 基礎文献の輪読および学生による報告(~11回目まで)
Students will read a textbook in turn and presentation (Seventh through Eleventh classes).
8 途上国における社会開発の意義: 近代化論と内発的発展論 (テキスト, 序章と第1~4章参照)
The significance of social development in developing countries.
Endogenous development versus modernization (Refer to Introduction, Chapters 1, 2, 3, and 4).
9 緑の革命導入期における農村組織化の分析(第1章)
Analysing of the rural organization process during the introduction years of the Green Revolution (Chapter 1).
10 途上国における社会開発の意義(テキスト, 序章と第4章参照)
英語の文献およびDVD(日本語での解説あり)を通して理解を深める
The significance of social development in developing countries (Refer to Introduction and Chapter 4).
Refer to previous studies and audio-visual aids in English.
11 市民社会を構成する現地NGOsの役割(テキスト, 序章と第4章参照)
:コミュニティを基盤として活動する現地NGOsとしてのBRAC
The role of local non-governmental Organizations(NGOs) as a component of civil society: Community-based approach of local NGOs (Refer to Chapter 4).
12 グローバリゼーションと国際労働移動(参考文献, 鈴木(2018)参照)
The impact of globalization on international labour migration.
13 グローバリゼーションと国際労働移動(テキスト, 鈴木(2022)参照)
・貧困の女性化について 
The impact of globalization on international labour migration.
The feminization of poverty.
14 レポート講評,演習まとめ
Review and Feedback.

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各学生が問題意識に基づいて研究テーマを設定するためには,研究活動の始めとして,社会問題に関する文献や資料をなるべく多く収集し,先行研究を分析する必要がある。そのことを前提として, 本演習では,各学参加学生による報告,活発な議論をとりいれる。そのため,事前の準備を要する。また,基礎文献の輪読(必要に応じて,外国語文献・論文を紹介する)を通して活発な議論を展開したい。
In order to be able to choose a research topic based on personal interest and problem awareness, it is necessary for each student to collect as much academic literature and material on social issues as possible, and analyze past studies, as a beginning of postgraduate research. On the premise that they have done so, students will make presentations and engage in discussions in the class. Therefore, both preparation before the class and participation in class discussions are required.
Also, this course encourages active discussions based on the collective reading of academic literature (including English books and academic papers, when necessary).

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(20%)
報告内容 (Presentation) (40%)
事前準備をしたうえでの演習への参加、議論 (Preparation for the class and participation in class discussion discussion)(40%)
備考 (Notes)
各評価方法において, 前期課程より高度な達成度水準を要求する。そのため, 十分な事前準備をしたうえでの演習への参加, 議論が求められる (Each evaluation requires a higher level of achievement than the master's course.In addition,preparation for the class and participation in class discussion are required).

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鈴木弥生 『バングラデシュ農村にみる外国援助と社会開発』 日本評論社 2016
2 鈴木弥生 「アラブ首長国連邦におけるバングラデシュ出身女性の労働実態」『立教大学ジェンダーフォーラム年報』第23号、21-35頁. 立教大学ジェンダーフォーラム研究所 2022
3 鈴木弥生 「ニューヨーク市におけるバングラデシュ出身の移民労働者」『まなびあい』第10号、160-179頁 立教大学コミュニティ福祉学会 2018.
4 鈴木弥生、佐藤一彦、Syed Ali アリ・シャイード著「良い学校と悪い学校」を通してみるニューヨーク市の学校選択『立教大学コミュニティ福祉学部紀要』第27号 立教大学コミュニティ福祉学会 2024.
その他 (Others)
文献および論文は, 立教大学図書館(新座キャンパスと池袋キャンパス)に所蔵されています。そこで閲覧することもできます。購入必須ではありません。
その他の資料や文献(英文を含む)を適宜紹介します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鈴木弥生 「バングラデシュのコミラモデルーー先進国がもちこむ農村開発の虚実」 西川潤編著『社会科学を再構築する:地域平和と内発的発展』 第5章所収 明石書店 2007.
2 西川潤 『2030年未来への選択』 日系プレミアムシリーズ 2018.
3 西川潤 『グローバル化を超えて』 日本経済新聞出版社 2011.
4 Yayoi, Suzuki, and Kazuhiko, Sato The Meaning of Bengali for Bangladeshis: How First-Generation Bangladeshi Immigrants Come to Terms with Their Situation in New York City?, Bulletin of the College of Community and Human Services, Rikkyo (St. Paul's) University, No.27 Institute of Community and Human Services, Rikkyo University 2025.
5 Yayoi, Suzuki The Spread of Disparities and Inequality due to the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19):The Conditions Faced by Essential Immigrant Workers in New York City, Bulletin of the College of Community and Human Services, Rikkyo (St. Paul's) University, No.25, pp. 87-108 Institute of Community and Human Services, Rikkyo University 2023.
6 Yayoi, Suzuki The Less Known Side of the Beautiful Atolls in the Maldives: The Actual Working Conditions of Bangladeshi Migrant Labourers, Journal of the Institute of Community and Human Services, Vol.9, pp.77-99 Institute of Community and Human Services, Rikkyo University, Japan 2021.
7 Yayoi, Suzuki A Study on the Background of Bangladeshi Migrant Labourers to the United Arab Emirates, Journal of the Institute of Community and Human Services, Vol.8, pp. 53-78 Institute of Community and Human Services, Rikkyo University, Japan 2020.

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

積極的な参加.

Actively participate in the course.

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

受講前に質問がありましたら, 電子メールで遠慮なく連絡してください。
Should you have any questions before the class, please let me know via email.

【その他 / Others】

「こんな研究をして世界を変えよう~大学の研究室を訪問してみた:鈴木弥生:ニューヨークに住むバングラデシュ移民の動向」『みらいぶっく 学問・大学なび』https://miraibook.jp/researcher/k0482s 

「探求! につながるテーマ」『みらいぶっく 学問・大学なび』河合塾(https://miraibook.jp/quest/detail/28)
1999 年度以降の調査は、日本学術振興会科研費助成により実施している。最新の研究課題は以下の通り。
1.「ニューヨーク市の移民労働者: 新型コロナウィルス感染の影響についての国際共同研究」研究代表者・鈴木弥生(国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(B)):課題番号:22KK0025:2022年10月~2027年度予定)。
2.「ニューヨーク市におけるバングラデシュ出身の移民:移民第二世代の生活実態調査」研究代表者・鈴木弥生(基盤研究(C)課題番号:18K11792:2018~2024年度)。

【注意事項 / Notice】