日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WD852/WD852WD852 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
コミュニティ活動・空間の実践を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水6/Wed.6 Wed.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH7310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
A purpose of this practice is public activity in the civic life and to grasp space from different angles. I examine significance and a problem of the practice in the community including a neighborhood association and the firefighting team among other things. Each person comes to be able to effectively utilize discussion in own problem interest.
About the activities in the community, I read a basic documents and practice example by turns. In addition, I report how you place it as problem constitution of the attendance life mutually and consider.
1 | ガイダンス 購読文献の紹介と受講生の問題関心の確認 |
2 | 文献の講読および討論 |
3 | 文献の講読および討論 |
4 | 文献の講読および討論 |
5 | 文献の講読および討論 |
6 | 文献の講読および討論 |
7 | 文献の講読および討論 |
8 | 文献の講読および討論 |
9 | 文献の講読および討論 |
10 | 文献の講読および討論 |
11 | 文献の講読および討論 |
12 | 文献の講読および討論 |
13 | 文献の講読および討論 |
14 | 文献の講読および討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の関心に沿った事例の収集や報告
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
平常点(報告,授業への参加度)(100%) |
備考 (Notes) | ||
前期課程に比して高度の達成基準を求める。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平井 太郎/松尾 浩一郎/山口 恵子 | 『地域・都市の社会学―実感から問いを深める理論と方法』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641150959 |
2 | 和田清美 | 『現代コミュニティの社会設計』 | 学文社 | 2021 | 9784762031328 |
その他 (Others) | |||||
具体的なテキストは授業時に相談し決定する。別途リストをとりまとめる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田光規 | 『つながりづくりの隘路-地域社会は再生するのか-』 | 勁草書房 | 2015 | 9784326602797 |
2 | 飯田哲也/浜岡政好 | 『公共性と市民』(第3版) | 学文社 | 2020 | 9784762029837 |
その他 (Others) | |||||
担当教員が指示する。 |
具体的な実地形態は受講生と相談の上で決定する。
日常生活における公共的な活動や空間を多角的に把握することを目標とする。とりわけ町内会や消防団など地域社会における実践の意義と課題を検討する。各自が討議内容を、自身の問題関心において有効活用ができるようになる。
A purpose of this practice is public activity in the civic life and to grasp space from different angles. I examine significance and a problem of the practice in the community including a neighborhood association and the firefighting team among other things. Each person comes to be able to effectively utilize discussion in own problem interest.
地域社会における諸活動に関して、基本的な文献や実践例を輪読する。また、受講生の問題構成にどのように位置づけるかを相互に報告し検討する。
About the activities in the community, I read a basic documents and practice example by turns. In addition, I report how you place it as problem constitution of the attendance life mutually and consider.
1 | ガイダンス 購読文献の紹介と受講生の問題関心の確認 |
2 | 文献の講読および討論 |
3 | 文献の講読および討論 |
4 | 文献の講読および討論 |
5 | 文献の講読および討論 |
6 | 文献の講読および討論 |
7 | 文献の講読および討論 |
8 | 文献の講読および討論 |
9 | 文献の講読および討論 |
10 | 文献の講読および討論 |
11 | 文献の講読および討論 |
12 | 文献の講読および討論 |
13 | 文献の講読および討論 |
14 | 文献の講読および討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の関心に沿った事例の収集や報告
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
平常点(報告,授業への参加度)(100%) |
備考 (Notes) | ||
前期課程に比して高度の達成基準を求める。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平井 太郎/松尾 浩一郎/山口 恵子 | 『地域・都市の社会学―実感から問いを深める理論と方法』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641150959 |
2 | 和田清美 | 『現代コミュニティの社会設計』 | 学文社 | 2021 | 9784762031328 |
その他 (Others) | |||||
具体的なテキストは授業時に相談し決定する。別途リストをとりまとめる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石田光規 | 『つながりづくりの隘路-地域社会は再生するのか-』 | 勁草書房 | 2015 | 9784326602797 |
2 | 飯田哲也/浜岡政好 | 『公共性と市民』(第3版) | 学文社 | 2020 | 9784762029837 |
その他 (Others) | |||||
担当教員が指示する。 |
具体的な実地形態は受講生と相談の上で決定する。