日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Community and Human Services
Course Code WD952
Theme・Subtitle スポーツ・ウエルネスライフーすべての人の生きる歓びのためにー
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンラインで2回実施する(第1回・第8回授業)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMH7410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象
他研究科履修不可

【Course Objectives】

This studies aims to deepen the understanding of wellness, and to understand how to develop interest and practice a wellness lifestyle and other aspects of wellness that can be built through sports.

【Course Contents】

Wellness is a comprehensive approach to maximizing an individual's potential within the specific environment in which he or she resides. In the practice of wellness, the community and environment surrounding the individual play an important role, as does the individual's sensitivity to a fulfilling way of life rooted in a "sense of purpose in life". Sports is a universal human culture and a means of communication. In this class, through a mixture of lecture and practice, students will learn how to lead happier and more fulfilling lives from the perspective of sport and wellness, and how to develop interest in and practice a wellness lifestyle built through sport. This course will discuss topics like "the state of the natural environment and human beings" and "the diversity of ways of life" based on the premise of "living better”. Students will also learn from the perspective of health and sport psychology.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業全体のオリエンテーション・自己紹介
講義・グループワーク(受講生は各自関心のあるテーマについての討論、プレゼンテーション等を行う)を行う。
その後、実践へと発展させていく。
2 ウエルネス概念について 
健康=健幸とウエルネスの関連 
3 ウエルネスの5つの領域について ウエルネスモデル 
(1)情緒の領域:感情の認識 
ストレスコントロールの仕方 
4 (2-1)精神の領域:人生観 (ウエルネスに生き、死ぬ)
生きがいについて 
①ライフプランニングとは 
②ライフプランニングの実際 
5 (2-2)精神の領域:人生観 









(2-2)精神の領域:人生観 
6 (3)身体の領域:健全な身体の育成、あり方
①スポーツ・運動 
②栄養、保養、病気の問題 
7 (4-1)環境の領域
①社会的環境 人間関係、平和
8 (4-2)環境の領域
②自然環境 
9 (5-1)価値の領域:価値の認識
10 (5-2)価値の領域:価値の認識
11 (1)プレゼンレーション(グループ・個人)
12 (2)プレゼンレーション(グループ・個人)
13 (3)プレゼンレーション(グループ・個人)
14 授業のまとめーウエルネスを眺めてーウエルネスを見つめて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習の指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内での発言(50%)
中間レポート(20%)
最終レポート(30%)
備考 (Notes)
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時に提示する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業の順番は多少変わる可能性がある。
スポーツ・健康について興味があり、授業では能動的(自主的)態度で提案、発表、実践、行動することが求められる。 

【注意事項 / Notice】