日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Business Administration
Course Code WG491
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall Semester1
DayPeriod・Room Sat.1 , Sat.2
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Credits 2
Course Number BDS7000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The course studies the creation and management of start-up businesses. Uses elements of entrepreneurial expertise to analyze the success of start-up businesses, identifying general logic that might increase the probability that an entrepreneurial venture will succeed.

【Course Contents】

The course will effectively address the need to exercise rational managerial judgment in an uncertain and complex business landscape, and explore innovative tools in dynamic and complex fields of action.
You will acquire up-to-date scientifically and practically proven knowledge on entrepreneurial expertise, gain sovereignty in decision-making and acting under uncertainty.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 1. イントロダクション
2   1-1. 事業機会の認識と不確実性
3 2. マーケティング
4   2-1. ベンチャー企業におけるマーケティング① エフェクチュエーション
5   2-1. ベンチャー企業におけるマーケティング② 優れた起業家に共通する5つの原則
6 3. ストラテジー
7   3-1. ベンチャー企業における経営戦略① 不確実性下での戦略思考
8   3-2. ベンチャー企業における経営戦略② 多様な戦略アプローチの適用
9   3-3. ベンチャー企業における経営戦略③ 理論と実務の統合
10 4. 競争優位性
11   4-1. 伝統的な競争優位の源泉
12   4-2. 新たな競争優位の源泉(変化対応・再構築・エコシステム)とビジネスモデル
13 5. リーガル
14 6. ベンチャー企業論のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の予習範囲や課題は、講義内で説明する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席したうえで積極的な討論への参加(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
中間レポート(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは立教時間を通じて配布します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献は適時指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

経営学基礎、ストラテジーやマーケティング関連科目を受講していることが望ましい。

【注意事項 / Notice】

本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。本科目は博士課程前期課程と博士課程後期課程の合同授業となるが,後期課程の受講者においては,全ての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求します。