日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code WM177
Theme・Subtitle
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Other
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits
Course Number SDS7910
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course examines Transition Design, one of the latest research areas in social design studies. In particular the course investigates the European debate on degrowth / post-growth, scrutinizing its research trend as well as theoretical and methodological orientations.

【Course Contents】

Students will read key research articles on degrowth or postgrowth every week and discuss related research agendas and methods in the classroom. The reading materials cover a variety of approaches including historical epistemology, ecological economics, political economy, anthropology, social capital, STS, ecofeminism, and others.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Introduction: What is transition design?
2 Renewal of eco-politics in the Anthropocene
3 What is degrowth? A short history and key research agendas
4 Ecological economics approach
5 Social capital approach
6 Decolonial approach
7 Ecofeminist approach
8 Innovation without growth
9 Food for degrowth
10 Discourse theory and degrowth
11 Traditional popular culture
12 State and degrowth
13 Infrastructure and degrowth
14 The future of degrowth/post-growth research: problems and perspectives

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎週の課題論文を事前に読み、議論の準備をすること。(Students are required to read indicated reading materials and prepared for in-class discussion and presentation.)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内プレゼンテーション(40%)
議論への参加(40%)
出席・授業への参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
教科書は指定しない。講師が各回に必要な課題論文を事前に配布する。(No textbook is specified. Lecturer provides reading materials every week.)

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ラトゥーシュ, S. 脱成長 白水社クセジュ文庫 2020
2 松田毅・藤木篤・新川拓哉 応用哲学 昭和堂 2023
3 カリス, G. 他 なぜ、脱成長なのか NHK出版 2021
4 Kallis, G. et al. The case for degrowth Polity 2020
5 ヒッケル, J. 資本主義の次に来る世界 東洋経済新報社 2023
6 Hickel, J. Less is more: how degrowth will save the world Penguin 2022
7 Schmelzer, M. et al. The future is degrowth Verso 2022

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

(1)当該分野の英語論文を読むのに十分な英語力を有していること。(Students are expected to have a good ability of reading academic literature in English.)
(2)当該分野に関して専門的な議論を行えるだけの基礎知識を有していること。(Students are expected to have basic knowledge about the subject topic.)

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

国際的な研究動向の変化に応じて扱うトピックを若干変更する場合がある。

【注意事項 / Notice】