日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WM351/WM351WM351 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS7810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The student will acquire basic knowledge and research methods with the goal of finally completing a doctor thesis on the theme that they have chosen.
The student will select the theme in which they are interested, express it in the title of their actual doctor thesis or research report, and create a "research question" that guides their research. In addition, the student will create an outline (framework) of their own academic paper referring to references (preceding studies) that they collect, read and criticize, will start writing and finally prepare the format of an academic paper or report. The lecturer will provide advice and guidance and discuss the research plan and its contents while hearing about the progress of the research from the student regularly, giving the student new perspectives to advance and deepen their research.
1 | ガイダンス |
2 | 全体テーマ(方向)の選択 |
3 | 具体的目標と規模の決定 |
4 | リサーチクエスチョンの確認 |
5 | 論文構成(序/本/結)の検討 |
6 | アウトライン(目次)の作成 |
7 | 研究データベース作成 |
8 | 文献の調査・探索 |
9 | 文献目録の作成 |
10 | 序の検討 |
11 | 本論の検討(1) |
12 | 本論の検討(2) |
13 | 本論の検討(3) |
14 | 結論・全体の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指定する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期中の進捗状況による評価(50%) 学期末における研究成果による評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
学期中の発表や提出物の内容を考慮して評価する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
学生自身が、自らの研究テーマをより深化させ、「社会デザイン学」としての「博士論文」を完成させることを目標とする。
The student will acquire basic knowledge and research methods with the goal of finally completing a doctor thesis on the theme that they have chosen.
博士論文の執筆者は、自らの論文テーマの意味を常に問い続けなければならない。今自らが行っている研究が、その研究者自身にとって、その研究分野において、そしてこの社会にとって、どのような意味を持つのか。また、この博士論文によって得られる学位の名称が「博士(社会デザイン学)」である以上、「社会デザイン学」とは何なのか、それが自らの研究とどのような位置関係にあるのか、これらを問い続ける必要がある。講師は、春学期に引き続き、そのつど学生から研究の進捗状況を聞きながら、研究計画や内容に対して助言・指導・討議を行い、学生は、それによって自らの研究を進めていくとともに、その研究の意味も深めていく。
The student will select the theme in which they are interested, express it in the title of their actual doctor thesis or research report, and create a "research question" that guides their research. In addition, the student will create an outline (framework) of their own academic paper referring to references (preceding studies) that they collect, read and criticize, will start writing and finally prepare the format of an academic paper or report. The lecturer will provide advice and guidance and discuss the research plan and its contents while hearing about the progress of the research from the student regularly, giving the student new perspectives to advance and deepen their research.
1 | ガイダンス |
2 | 全体テーマ(方向)の選択 |
3 | 具体的目標と規模の決定 |
4 | リサーチクエスチョンの確認 |
5 | 論文構成(序/本/結)の検討 |
6 | アウトライン(目次)の作成 |
7 | 研究データベース作成 |
8 | 文献の調査・探索 |
9 | 文献目録の作成 |
10 | 序の検討 |
11 | 本論の検討(1) |
12 | 本論の検討(2) |
13 | 本論の検討(3) |
14 | 結論・全体の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指定する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期中の進捗状況による評価(50%) 学期末における研究成果による評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
学期中の発表や提出物の内容を考慮して評価する |
その他 (Others) | |||||
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特になし |
その他 (Others) | |||||
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特になし |