日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WM377/WM377WM377 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金6/Fri.6 Fri.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS7910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course examines Transition Design, one of the latest research areas in social design studies. In particular the course investigates the European debate on degrowth / post-growth, scrutinizing its research trend as well as theoretical and methodological orientations.
Students will read key research articles on degrowth or postgrowth every week and discuss related research agendas and methods in the classroom. The reading materials cover a variety of approaches including historical epistemology, ecological economics, political economy, anthropology, social capital, STS, ecofeminism, and others.
1 | Introduction: What is transition design? |
2 | Renewal of eco-politics in the Anthropocene |
3 | What is degrowth? A short history and key research agendas |
4 | Ecological economics approach |
5 | Social capital approach |
6 | Decolonial approach |
7 | Ecofeminist approach |
8 | Innovation without growth |
9 | Food for degrowth |
10 | Discourse theory and degrowth |
11 | Traditional popular culture |
12 | State and degrowth |
13 | Infrastructure and degrowth |
14 | The future of degrowth/post-growth research: problems and perspectives |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週の課題論文を事前に読み、議論の準備をすること。(Students are required to read indicated reading materials and prepared for in-class discussion and presentation.)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内プレゼンテーション(40%) 議論への参加(40%) 出席・授業への参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は指定しない。講師が各回に必要な課題論文を事前に配布する。(No textbook is specified. Lecturer provides reading materials every week.) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ラトゥーシュ, S. | 脱成長 | 白水社クセジュ文庫 | 2020 | |
2 | 松田毅・藤木篤・新川拓哉 | 応用哲学 | 昭和堂 | 2023 | |
3 | カリス, G. 他 | なぜ、脱成長なのか | NHK出版 | 2021 | |
4 | Kallis, G. et al. | The case for degrowth | Polity | 2020 | |
5 | ヒッケル, J. | 資本主義の次に来る世界 | 東洋経済新報社 | 2023 | |
6 | Hickel, J. | Less is more: how degrowth will save the world | Penguin | 2022 | |
7 | Schmelzer, M. et al. | The future is degrowth | Verso | 2022 |
(1)当該分野の英語論文を読むのに十分な英語力を有していること。(Students are expected to have a good ability of reading academic literature in English.)
(2)当該分野に関して専門的な議論を行えるだけの基礎知識を有していること。(Students are expected to have basic knowledge about the subject topic.)
国際的な研究動向の変化に応じて扱うトピックを若干変更する場合がある。
本演習では、社会デザイン学の先端分野の一つであるトランジション・デザインについて学ぶ。特に欧州を中心に議論が進む脱成長/ポスト成長論の研究動向を整理・検証する。
This course examines Transition Design, one of the latest research areas in social design studies. In particular the course investigates the European debate on degrowth / post-growth, scrutinizing its research trend as well as theoretical and methodological orientations.
毎週の演習では、脱成長/ポスト成長論に関する主要な英語論文(1~2本)を読み、当該分野に関する問題群や研究方法を議論する。科学認識論、エコロジー経済学、政治経済学、人類学、社会関係資本、科学・技術・社会(STS)、エコフェミニズムなど幅広いアプローチを網羅する。
Students will read key research articles on degrowth or postgrowth every week and discuss related research agendas and methods in the classroom. The reading materials cover a variety of approaches including historical epistemology, ecological economics, political economy, anthropology, social capital, STS, ecofeminism, and others.
1 | Introduction: What is transition design? |
2 | Renewal of eco-politics in the Anthropocene |
3 | What is degrowth? A short history and key research agendas |
4 | Ecological economics approach |
5 | Social capital approach |
6 | Decolonial approach |
7 | Ecofeminist approach |
8 | Innovation without growth |
9 | Food for degrowth |
10 | Discourse theory and degrowth |
11 | Traditional popular culture |
12 | State and degrowth |
13 | Infrastructure and degrowth |
14 | The future of degrowth/post-growth research: problems and perspectives |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週の課題論文を事前に読み、議論の準備をすること。(Students are required to read indicated reading materials and prepared for in-class discussion and presentation.)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内プレゼンテーション(40%) 議論への参加(40%) 出席・授業への参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は指定しない。講師が各回に必要な課題論文を事前に配布する。(No textbook is specified. Lecturer provides reading materials every week.) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ラトゥーシュ, S. | 脱成長 | 白水社クセジュ文庫 | 2020 | |
2 | 松田毅・藤木篤・新川拓哉 | 応用哲学 | 昭和堂 | 2023 | |
3 | カリス, G. 他 | なぜ、脱成長なのか | NHK出版 | 2021 | |
4 | Kallis, G. et al. | The case for degrowth | Polity | 2020 | |
5 | ヒッケル, J. | 資本主義の次に来る世界 | 東洋経済新報社 | 2023 | |
6 | Hickel, J. | Less is more: how degrowth will save the world | Penguin | 2022 | |
7 | Schmelzer, M. et al. | The future is degrowth | Verso | 2022 |
(1)当該分野の英語論文を読むのに十分な英語力を有していること。(Students are expected to have a good ability of reading academic literature in English.)
(2)当該分野に関して専門的な議論を行えるだけの基礎知識を有していること。(Students are expected to have basic knowledge about the subject topic.)
国際的な研究動向の変化に応じて扱うトピックを若干変更する場合がある。