日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code WV151
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC7130
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. Students understand theories, empirical findings, and research methodologies of text comprehension.
2. Studnets can identify the gaps in the current text compreension research and consider research that could address these flaws.
3. Students can devise effective second-language learning and instruction based on theoretical and empirical findings of text comprehension research.

【Course Contents】

In this course, students will learn theories and empirical findings of text comprehension and consider effective reading instruction in a foreign language.
Students will read research papers on text comprehension and second language (L2) reading, and make presentation in class. They will then discuss the methods, results, and its theoretical and educational implications.
Through these activities, students will explore methods for effectively instructing and learning reading in a foreign language.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 テキスト理解とは
3 テキスト理解の理論モデル1
4 テキスト理解の理論モデル2
5 外国語と母語でのテキスト理解の違い1
6 外国語と母語でのテキスト理解の違い2
7 Standards of coherence 1
8 Standards of coherence 2
9 母語話者を対象とした読解教示1
10 母語話者を対象とした読解教示2
11 外国語学習者を対象とした読解教示1
12 外国語学習者を対象とした読解教示2
13 理論と実証的知見に基づく読解指導のあり方の検討 1 & フィードバック
14 理論と実証的知見に基づく読解指導のあり方の検討 2 & フィードバック

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
受講生はプレゼンテーションソフト (PowerPoint, Keynote等) で作成した担当文献のプレゼンテーションを,PCとスクリーンを使用して行う。発表箇所の文献は電子ファイルで配布するため,毎回の授業でPCかタブレット端末を使用する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各自担当する文献をしっかりと読み込み,そのプレゼンテーションを準備を確実に行うことが求められる。
また,毎回の授業の後に授業で扱われた文献を自分で読み直し,自分のことばでまとめ直すことが求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 プレゼンテーション(30%)
ディスカッション(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業で関連論文,書籍を紹介する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業で関連論文,書籍を紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

英語リーディングや文章理解に興味があること。
20〜40ページの英語の関連文献を数日で読み込み,その内容を理解できること (英検準1級程度の英語力が望ましい)。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PCを毎回持参すること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】