日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code WV153
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC7330
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The aim of this course is to acquire the basic knowledge and perspectives required for conducting communication research by reading a wide range of literature in Communication Studies and related fields. In addition, students will be able to identify concepts and theories that they can apply to their own research and incorporate them appropriately into their research for the improvements of their research.

【Course Contents】

By focusing primarily on communication research in the areas of Communication Studies and some related fields, students will learn major perspectives, concepts, and theories/models needed to conduct communication research. We will also learn the historical development of Communication Studies as a field of research and familiarize ourselves with recent trends in the field.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業概要、コミュニケーション研究のテーマとアプローチ
2 コミュニケーション研究の歴史と系譜
3 コミュニケーション研究とは何か?
4 記号としての言語:意味生成のプロセス
5 コミュニケーションの非言語的要素
6 アイデンティティと対人コミュニケーション
7 集団・組織とコミュニケーション
8 コミュニケーション教育 (communication education):コミュニケーション能力を再考する
9 パワーとコミュニケーション
10 メディアとコミュニケーション
11 異文化コミュニケーション
12 日本における異文化コミュニケーション教育の今日的課題
13 環境とコミュニケーション
14 期末レポート発表会

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
大学院科目ということもあり、授業外での受講者の積極的かつ自発的な取り組みが求められます。博士後期課程の院生の皆さんは、授業で扱うさまざまな論文で提示される視点、概念、理論的・方法論的枠組み、調査結果、考察、結論、ならびに限界に触れながら、自身の研究との比較のうえで、自身の研究に取り入れられる内容を探したり、自身の研究を位置付けたりしてください。そのため、課題論文を読んで授業に参加してください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加・貢献度(レポートを除く各種提出物を含む)(30%)
口頭発表(20%)
小レポート(20%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)
すべての評価方法において、前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし。適宜資料を配布もしくは紹介する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

課題論文の内容を理解するのみならず、その内容について批判的に考察し、自身の意見を述べる能力が求められます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

とくにありません。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】