日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV159/WV159WV159 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7131 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to prepare PhD students to conduct independent research in language and communication studies. Specifically, students will learn to (a) critically evaluate extant literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish their findings in the form of academic papers.
Through lectures and hands-on sessions, students will learn basic knowledge and skills required for conducting PhD research in the field of language and communication studies. Topics covered will include validity and reliability, different kinds of scales (ratio, interval, ordinal, and nominal), descriptive statistics (means, variances, standard deviations, kurtosis, and skewness), normal distribution, deviation values, inferential statistics, effect sizes, and reference management and citations.
1 | Introduction -Coursework assignment |
2 | How to Build a Research Design -Choosing a topic |
3 | Research Validity and Reliability -Research design -Data collection methods |
4 | Descriptive Statistics |
5 | Inferential Statistics |
6 | Reviewing the literature |
7 | Methodological approach -Types of research design -Sampling -Ethics |
8 | The dissertation proposal -Purpose of the study -Research questions |
9 | Data collection -Modes of data collection |
10 | General writing guidelines -Organization of a dissertation -General requirements of a dissertation |
11 | Writing the literature review -The purpose of the literature review -Organization of the literature review |
12 | Writing the literature review -Sources to include in the review -Critical reading and writing -Referring to the gap in knowledge |
13 | Writing the methodology chapter -The purpose of the methodology chapter -Organization of the methodology chapter |
14 | Summary and conclusions |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
各授業回に対応する資料を通読しディスカッションに備えること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーション(Presentation)(40%) ディスカッション(Discussion)(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lindy Woodrow | Doing a Master's Dissertation in TESOL and Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 9781138587298 |
毎週20ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。
The purpose of this course is to prepare PhD students to conduct independent research in language and communication studies. Specifically, students will learn to (a) critically evaluate extant literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish their findings in the form of academic papers.
Through lectures and hands-on sessions, students will learn basic knowledge and skills required for conducting PhD research in the field of language and communication studies. Topics covered will include validity and reliability, different kinds of scales (ratio, interval, ordinal, and nominal), descriptive statistics (means, variances, standard deviations, kurtosis, and skewness), normal distribution, deviation values, inferential statistics, effect sizes, and reference management and citations.
1 | Introduction -Coursework assignment |
2 | How to Build a Research Design -Choosing a topic |
3 | Research Validity and Reliability -Research design -Data collection methods |
4 | Descriptive Statistics |
5 | Inferential Statistics |
6 | Reviewing the literature |
7 | Methodological approach -Types of research design -Sampling -Ethics |
8 | The dissertation proposal -Purpose of the study -Research questions |
9 | Data collection -Modes of data collection |
10 | General writing guidelines -Organization of a dissertation -General requirements of a dissertation |
11 | Writing the literature review -The purpose of the literature review -Organization of the literature review |
12 | Writing the literature review -Sources to include in the review -Critical reading and writing -Referring to the gap in knowledge |
13 | Writing the methodology chapter -The purpose of the methodology chapter -Organization of the methodology chapter |
14 | Summary and conclusions |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
各授業回に対応する資料を通読しディスカッションに備えること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーション(Presentation)(40%) ディスカッション(Discussion)(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lindy Woodrow | Doing a Master's Dissertation in TESOL and Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 9781138587298 |
毎週20ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。