日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code WV202
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC7140
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course is designed to provide a clear understanding of the issue of instructed second language (L2) pragmatics. Students will gain fundamental and comprehensive knowledge of both related second language acquisition (SLA) theories and empirical research methods that are pertinent to explore instructional effects in L2 pragmatics in the specific theoretical frameworks.

【Course Contents】

In second language pragmatics, one of the research areas in SLA, an attempt has been made to explore possibilities of learners acquiring their L2 pragmatic competence in classroom settings. In this course, we will focus on teaching pragmatics, but from different theoretical perspectives. The target theories will include Noticing Hypothesis, Skill Acquisition Theory, and Usage-based Model, all of which are the major theories in the cognitive and psychological approaches to SLA. We will examine the findings of empirical studies undertaken within the framework of these theories.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入
2 注意と気づき:理論的背景
3 気づき仮説と語用論的能力の習得(1)
4 気づき仮説と語用論的能力の習得(2)
5 気づき仮説と語用論的能力の習得(3)
6 気づき仮説と語用論的能力の習得(4)
7 技能習得理論:理論的背景
8 技能習得理論と語用論的能力の習得(1)
9 技能習得理論と語用論的能力の習得(2)
10 用法基盤モデル:理論的背景
11 用法基盤モデルと語用論的能力の習得(1)
12 用法基盤モデルと語用論的能力の習得(2)
13 最終レポートについての発表
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(30%)
課題提出および口頭発表(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
全ての評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリント配布

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Martínez-Flor, A., Sánchez-Hernández, A., & Barón, J. L2 Pragmatics in Action. John Benjamins Publishing Company 2023 9789027213655
2 Taguchi, N., & Roever, C. Second Language Pragmatics Oxford University Press 2017 9780194200585

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

英語論文の読解が中心となるので,高度な英文読解能力を要する。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配付,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】